انرژی

تمدید معافیت ۹۰ روزه عراق برای پرداخت پول گاز و برق ایران

وزیر خارجه آمریکا به عراق ۹۰ روز دیگر از تحریم‌های واشنگتن معافیت داد تا این کشور فرصت پیدا کند روی مکانیزمی برای پرداخت پول برق و گاز ایران بدون نقض تحریم‌ها کار کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پلاتس، مقامات آمریکایی بلندپایه متعددی اظهار کردند: این معافیت به دنبال منقضی شدن معافیت ۹۰ روزه قبلی صادر شد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به پلاتس گفت: معافیت ۹۰ روزه‌ای که ما به عراق دادیم، به این کشور اجازه می‌دهد به پرداخت پول واردات برق از ایران ادامه دهد. اگرچه این معافیت به منظور کمک به رفع کمبود برق در عراق صادر شده اما ما به مذاکره در خصوص تحریم‌های مربوط به ایران با شرکایمان در عراق ادامه می‌دهیم.

همچنین بخوانید

عراق برای حفظ تأمین برق به شدت به ایران متکی است و حتی خاموشی‌های گسترده‌ای دارد که در اوج گرمای تابستان تشدید می‌شود و معمولاً اعتراضات مردمی را بر می‌انگیزد که در سال‌های اخیر به برکناری وزیران برق متعددی منجر شده است.

واردات گاز و نیرو یک سوم از نیاز عراق به ۱۴۰۰۰ مگاوات برق را تأمین می‌کند. هزار مگاوات برق از طریق خطوط بین مرزی به عراق صادر می‌شود. همچنین روزانه حدود ۱.۲۵ میلیارد فوت مکعب گاز از طریق خط لوله به استان‌های دیاله و بغداد ارسال می‌شوند و ۳۵۰ میلیون فوت مکعب در روز از طریق خط لوله به استان بصره ارسال می‌شود.

مقامات آگاه از مذاکرات اظهار کرده‌اند در حالی که واردات گاز، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض نمی‌کند اما تمهیدات برق احتمالاً ناقض تحریم‌ها هستند. با این حال موانع بزرگ‌تر، مکانیزم پرداخت پول واردات است که تضمین کند عراق از دلار آمریکا برای پرداخت پول برق و گاز ایران استفاده نمی‌کند.

مقامات متعدد اظهار کرده‌اند ایران و عراق سرگرم کار روی مکانیزمی برای پرداخت پول در حساب‌هایی نزد بانک‌های عراق هستند تا ایران بتواند از این وجوه برای هزینه در عراق استفاده کند با این حال هنوز توافقات مربوطه نهایی نشده است.

بر اساس این گزارش، واشنگتن همزمان با تمدید معافیت عراق، این کشور را تحت فشار قرار داده و از بغداد خواسته است با اقداماتی نظیر توسعه بخش گاز و نیروی خود نشان دهد که وابستگی به انرژی ایران را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا