ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

حملات تروریستی، شبکه‌های اجتماعی را هم ترور می‌کند!

شبکه های اجتماعی که در سالهای اخیر به شدت از سوی مردم و دولت کشورهای مختلف تحت فشار قرار می گرفتند، حالا حمله تروریستی به مسلمانان حاضر در مسجد نیوزلند باری دیگر آنها را به چالش کشانده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از جمله یوتیوب، توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام تحت تأثیر مسائل و فشارهای سیاسی متعددی که در سال‌های اخیر به وجود آمد، از سوی نهادهای دولتی و مردمی در جهان تحت فشار قرار گرفتند تا محتوای غیراخلاقی و خشونت‌آمیز را با بهره‌گیری از الگوریتم‌های پیشرفته‌ای به صورت کاملاً هوشمندانه حذف کنند.

بر اساس گزارش رویترز، به نظر می‌رسد که فیس‌بوک نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که با بهره‌گیری از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در ساعات اولیه پس از حمله تروریستی به مسلمانان حاضر در مسجدی در نیوزلند فیلم و محتوای خشونت‌آمیز این حادثه را از پلت‌فرم خود حذف کرده و از معرض نمایش عموم کاربران آن را برداشته است. این شبکه اجتماعی می‌گوید که در ۲۴ ساعت نخست بعد از حمله تروریستی به مسلمانان در مسجد نیوزلند، بالغ بر ۱.۵ میلیون ویدئوی خشونت بار مربوط به آن را حذف کرده است.

همچنین بخوانید

بسیاری از منتقدان و کاربران در فضای مجازی از انتشار ویدئو و محتوای خشونت باری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، گله و شکایت دارند و بدین ترتیب از شرکت‌های توسعه دهنده اپلیکیشن‌های مربوطه درخواست کرده‌اند که هرچه زودتر به اوضاع نابسامان شبکه‌های اجتماعی رسیدگی کرده و از انتشار چنین محتوای نامناسبی جلوگیری به عمل بیاورند.

به نظر می‌رسد که فیس‌بوک با انتشار این بیانیه و پیام در فضای مجازی سعی داشته که خود را در قبال اتهامات علیه شبکه‌های اجتماعی تبرئه کند.

چند روز پیش بود که چند نفر مسلح به مسلمانان حاضر در یک مسجدی در کشور نیوزلند حمله تروریستی کرده و موجب کشته و زخمی شدن بالغ بر ۵۰ نفر شدند. عامل این حمله تروریستی ویدئوی حمله خود را به صورت زنده و مستقیم بر روی پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی قرار داده بود که همین امر موجب شد جنجال و سر و صداهای زیادی در فضای مجازی به راه بیفتد.

شبکه‌های اجتماعی از زمانی که معلوم شد هکرهای روسی سیستم‌های رأی‌گیری در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی را هک کرده و به آنها نفوذ یافته‌اند و از طرفی دیگر، نیز به در اختیار قرار دادن پلت‌فرم خود برای مداخله گران روسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که تشویش و تغییر اذهان عمومی را به دنبال داشت، متهم شدند و تحت فشارهای سیاسی بسیاری قرار گرفتند، و سپس نمایندگانی از آنها نیز در برابر سناتورهای کنگره آمریکا تعهد دادند که با بهره‌گیری از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به صورت کاملاً هوشمندانه و اتوماتیک تمامی محتوای خشونت‌آمیز، مداخله‌جویانه و غیراخلاقی را بلافاصله بعد از انتشار، شناسایی کرده و حذف کنند.

فیس‌بوک که در یک سال اخیر با چالش‌های امنیتی و رسوایی اطلاعاتی و همچنین فشارهای سیاسی متعددی مواجه بود، حالا به عقیده کارشناسان و تحلیلگران، به نظر می‌رسد که این حمله تروریستی نیز یک مشکل به مشکلات قبلی آن اضافه کرده و گرفتاری و دردسرهای آن بیشتر از پیش خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا