بورسبورس اوراق

پرش ۲۷۰۰ واحدی شاخص کل بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی خود با پرش دو هزار و ۷۰۰ واحدی در ارتفاع ۱۷۸ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهدی حاجی وند در گفتگو با رادیو اقتصاد با بیان این مطلب که بازار سرمایه در ارتفاع ۱۷۸ هزار واحدی از سال ۹۷ خداحافظی کرد، افزود: امسال سالی پر از فراز و نشیب برای همه حوزه های اقتصادی به ویژه بازار سرمایه بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه بازار سرمایه طی سال جاری تحت تاثیر مولفه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته و فراز و فرود بسیاری را تجربه کرده است، اظهارداشت: خروج آمریکا از برجام، مسئله اف. ای .تی . اف و غیره سبب شده سهامداران بورس واکنش های متفاوتی داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه نوسان نرخ ارز را از مولفه های بسیار اثر گذار در معاملات این بازار عنوان کرد و ادامه داد: افزایش نرخ ارز برای شرکت های صادرات محور خبر خوب و برای شرکت هایی که مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می کردند خبر ناخوشایندی بوده چرا که منجر به افزایش هزینه تمام شده و درعین حال سودآوری را کاهش داده است.

وی با تاکید بر اینکه تورم موجود در اقتصاد هم بر بازار سرمایه اثرگذار بوده است، گفت: شاخص بورس طی سال جاری رشد بیش از ۸۰ درصدی را تجربه کرده که در تاریخ بازار سرمایه ایران بی سابقه بوده است.

حاجی وند در ادامه افزود: افزایش شاخص بورس خوشحال کننده نیست چرا که تورم اقتصادی باعث بالا رفتن قیمت سهام شرکت های حاضر در بازار سرمایه شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که سال آینده تعادل در بازار سرمایه حاکم باشد و در سایه حال اقتصادی خوب بورس نیز شکوفاتر شود.

این کارشناس بازار سرمایه رکود اقتصادی را از تهدیدهای مهم بورس در سال آینده عنوان کرد و افزود: با تورم شدید رکود عمیقی در بازار سرمایه به وجود می آید.

وی با بیان این مطلب که طی دو هفته گذشته کسانی که سهام مناسبی را خریداری کرده بودند از سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی بهره مند شدند، گفت: در روزهای پایانی سال سهامداران حقوقی که میدان دار اصلی بازار سرمایه هستند رفته رفته از بازار خارج می شوند جای خود را به سهامداران حقیقی می سپارند.

حاجی وند ضمن اشاره به اینکه در ایام نوروز بازار سرمایه روندی متعادل مثبت را تجربه خواهد کرد، اظهارداشت: نمادهای موثر در رشد شاخص بازار سرمایه پتروشیمی ها، معدنی ها و سنگ آهنی ها بوده اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این جدال اقتصادی میان آمریکا و چین به سمت صلح و آشتی سوق یافته که همین مسئله سبب شده کالاهای جهانی از وضعیت بهتری برخوردار شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: کالاهای جهانی سهم عمده ای در بازار سرمایه ایران دارد که شاخص بورس از این افزایش قیمت ها اثر پذیرفته است.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا