انرژی

۱۷ میلیارد متر مکعب "آب خاکستری"

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با بیان اینکه به لحاظ منابع آبی چیزی حدود ۱۷ میلیارد متر مکعب آب خاکستری داریم، گفت: این‌ها آب‌های سالمی هستند که استفاده شده، به پساب‌های صنعتی تبدیل شده‌اند و درصد قابل توجهی از آن‌ها برگشت‌پذیر نیستند. تخصصی که پژوهشکده محیط زیست بعد از نزدیک به دو دهه فعالیت به سمت آن حرکت می‌کند این است که بتواند آب‌های خاکستری را مورد استفاده مجدد قرار دهد.

فریبرز جمال‌زاد فلاح در گفت‌وگو با ایسنا، به ارائه توضیحاتی درباره برنامه‌های امسال پژوهشکده محیط زیست پرداخت و تشریح کرد: با توجه به آنکه گروه پژوهشی مهندسی محیط زیست ما سال‌ها حوزه تصفیه پساب را مورد مطالعه قرار داده‌اند، یکی از موضوعاتی که بعد از گذشت نزدیک به دو دهه به دنبال آن هستیم، تمرکز پژوهشکده در حوزه تخصصی تصفیه پساب‌های صنعتی به ویژه در حوزه نفت و گاز است.

وی در همین زمینه اظهار کرد: اخیراً تفاهم‌نامه‌ای با بزرگ‌ترین نیروگاه کشور، نیروگاه پاکدشت در زمینه تصفیه سیستم‌های فاضلاب این نیروگاه به امضا رساندیم؛ بنابراین عملاً می‌توان گفت در نگاه کلان پژوهشکده در آینده، تمرکز بر حوزه پساب را مدنظر قرار داده‌ایم.

همچنین بخوانید

چشم‌انداز پژوهشکده محیط زیست؛ تصفیه روزانه ۱۰ هزار بشکه “آب همراه”

جمال‌زاد فلاح یکی از پروژه‌های شاخص سال گذشته پژوهشکده محیط زیست را “تصفیه آب همراه استخراج نفت” عنوان کرد و توضیح داد: زمانی که نفت استخراج می‌شود، مقدار زیادی آب همراه با خود دارد که معمولاً میزان شوری آن بالاست. اگر این آب در طبیعت رهاسازی شود، طبیعت را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت آبی که وجود دارد، بهتر است که این آب به نحوی به سیستم برگردد و مورد استفاده مجدد قرار گیرد. دوستان ما در پژوهشکده محیط زیست توانستند در سطح پایلوت، تصفیه آب همراه را به میزان یک بشکه در روز انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان با بیان اینکه آب همراه تصفیه شده مجدداً در سیستم استخراج قابل استفاده خواهد بود، گفت: همکاران ما در حال تهیه پروپوزال و طی کردن فرآیند تجاری سازی طرح هستند، تا به هدف خود یعنی تصفیه ۱۰ هزار بشکه آب همراه در روز، در منطقه مارون دست پیدا کنند.

جمال‌زاد فلاح یادآور شد: نکته مهم آن است که دانش فنی طرح تصفیه آب همراه با تجهیزات بومی به صورت زیستی و شیمیایی به دست آمده و محققان ما درصدد عملیاتی‌سازی آن هستند. دستیابی به دانش فنی این طرح از بزرگ‌ترین دستاوردهای پژوهشکده محیط زیست طی ۱ الی ۲ سال اخیر به حساب می‌آید.

وی در رابطه با دستگاه‌های مرتبط با این طرح، توضیح داد: طرح پایلوت بعدی یا نیمه‌صنعتی که نوشته می‌شود، عملاً برای مناطق نفت‌خیز جنوب کشور در حوزه نفتی مارون است و بهره‌مندی از آن به وزارت نفت مربوط می‌شود.

امسال ممکن است خبری از تعدد کارفرما یا پروژه‌های سنگین نباشد

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در رابطه با تدابیر اندیشیده شده برای تخصیص مناسب بودجه در شرایط کنونی، تشریح کرد: در حیاط پژوهشکده در کنار مراکز پژوهشی، مراکز خدمات هم داریم. مراکز خدمات عملاً قرار است تا مسائل پژوهشی توسعه‌یافته و قابل انجام را به مردم خدمت‌رسانی کنند. آنچه برای ما قابل پیش‌بینی است این است که، در سال جاری با توجه به وضعیت اقتصادی، ممکن است خبری از تعدد کارفرما یا پروژه‌های سنگین کارفرمایان خدمات تخصصی نباشد.

جمال‌زاد فلاح ادامه داد: خوشبختانه پژوهشکده محیط زیست ۲ الی ۳ پروژه کلان (از جمله تصفیه پساب‌های صنعتی) را در برنامه‌های خود دارد که ادامه‌دار هستند. پژوهشکده در سال گذشته در بحث مکان‌یابی و توسعه صنعتی در محدوده مکران نیز قراردادی با “ستاد توسعه مکران” منعقد کرده و قرار است که این قرارداد سه سال متوالی تمدید شود.

وی با اشاره به اینکه مبلغ پروژه فوق بر اساس سنوات بودجه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: بدین ترتیب می‌توان گفت با وجود مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، سعی کردیم از طریق عقد قراردادهای کلان و ادامه‌دار از جمله پروژه تصفیه آب همراه استخراج نفت، توسعه صنعتی مکران و پروژه “آب‌شیرین‌کن‌ها” در وزارت نیرو، پژوهشکده را بیمه کنیم؛ به عبارتی توانستیم پروژه‌های مستمری را طراحی و پیاده کنیم که تابعی از وضعیت اقتصادی کشور نباشد.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در پایان افزود: افزایش سنوات بودجه‌ای پژوهشکده محیط زیست همانند سایر حوزه‌ها، افزایش ۲۵ درصدی است؛ اگر قرار باشد تخصیص‌های لازم داده شود، باید آمادگی داشته باشیم که تخصیص‌ها به حداکثر خود نرسد و فقط بین ۴۰ تا ۵۰ درصد روی آن‌ها حساب کنیم. بنابراین باید منابع تأمین مالی، خارج از تخصیص‌های بودجه‌ای، در نظر گیریم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا