تجارتصنعت، معدن، تجارت

تجارت خارجی امسال بهتر می‌شود/خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا با رونق تولید داخل

رئیس کنفدراسیون صادرات

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اصلاحات و آزمون و خطاهای صورت گرفته شرایط تجارت خارجی سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بهتر باشد، اتکای اقتصاد بیشتر به رونق تولید داخل و صادرات غیر نفتی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد لاهوتی گفت: سال ۹۷ یکی از سخت‌ترین سال‌های فعالان‌ اقتصادی در حوزه تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات بود بطوری که نوسانات شدید نرخ ارز باعث شد تا دولت تصمیماتی بگیرد و بعضا خودش منتقد این گونه سیاست‌‌گذاری‌ها از جمله پیمان‌سپاری ارزی، محدودیت واردات و صادرات بود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: این نابسامانی ها و تصمیمات شتاب زده تاثیراتش را در اقتصاد کشور در حوزه واردات و صادرات به جای گذاشت و عدم ثبات قوانین و کمبود مواد اولیه در واحدهای تولیدی به دلیل بسته شدن ثبت سفارش باعث شد که در در حوزه تجارت خارجی علیرغم افزایش نرخ ارز، در ۱۱ ماهه سال ۹۷ کاهش صادرات داشته باشیم.

همچنین بخوانید

وی افزود: سال ۹۷ یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد ایران بود و متاسفانه بالغ بر ۵۰ بخشنامه ارزی در حوزه صادرات و واردات وضع شد ضمن اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث خروج و اتلاف منابع بزرگی از ثروت و سرمایه ملی کشور شد و عملا دولت هم با این سیاست‌ها نتوانست به اهداف اصلی خود یعنی تنظیم و کنترل بازار دست یابد.

لاهوتی اظهار داشت: در سال ۹۸ به نظر می‌رسد که دولت باید در سیاست‌های ارزی بازنگری کند اگرچه از اواخر سال ۹۷ تغییرات و اصلاحاتی در حوزه سیاست ارزی و تجارت خارجی ایجاد کرد تا حدودی ثبت سفارش را با ارز حاصل از صادرات تسهیل کرد و بازگشت ارز حاصل از صادرات سرعت گرفت و به دنبال این مسائل مواد اولیه کارخانجات با سرعت بیشتری در حال ورود به کشور است.

وی افزود:  پیش‌بینی می‌شود که شرایط سال ۹۸ با توجه به اصلاحات و آزمون و خطاهایی که صورت گرفته نسبت به سال ۹۷ بهتر باشد البته بهتر شدن شرایط منوط به یک سری مسائل خارجی از جمله تعیین  تکلیف FATF است زیرا اگر این موضوع به تصویب نرسد می‌تواند تاثیرات خودش را در اقتصاد ما بجای بگذارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به کانال ویژه مالی اروپا اظهار داشت: اگر بتوانیم برای تجارت خارجی از آن محل استفاده کنیم می‌توان بخشی از تحریم‌های ظالمانه را خنثی کرد اما اگر موضوعاتی مثل FATF سر راه قرار گیرد می‌توانند تاثیرات منفی خود را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید ارز ارزان قمیت را به سرعت متوقف کند اظهار داشت: اقشار آسیب‌پذیر باید به صورت هدفمند و مستقیم مورد حمایت قرار بگیرند زیرا پخش کردن منابع ملی کشور به صورت یکسان نشان داده که جز اتلاف منابع چیز دیگری نیست.

لاهوتی با تاکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات باید در خدمت واردات قرار گیرد، بیان داشت: باید چرخه اقتصادی کشور بدون اتکا به درآمدهای نفتی در بخش عمده‌ای که واردات کالا است غیر از کالاهای اساسی از این محل تامین شود زیرا هدف آمریکا این است که ما از ارزهای نفتی نتوانیم استفاده کنیم بنابراین ما هم باید برای خنثی کردن این موضوع اقتصاد کشور را متکی بر صادرات غیرنفتی کنیم و واردات کشور را موکول به ارز حاصل از صادرات کنیم.

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا