امور زیربناییراه و ساختمان

مسافران نوروزی در شمال به وسوسه خرید ویلا نیفتند؛ سرمایه‌شان به باد می‌رود

ایام نوروز که استان‌های شمالی شاهد بیشترین تعداد مسافر هستند، برخی مسافران با وسوسه خرید ویلای ارزان قیمت فاقد مجوز سرمایه خود را به باد می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، افراد سودجو که گفته می‌شود حدود نیمی از آنها غیربومی هستند اراضی کشاورزی و باغات شمال را تبدیل به ویلاهای بدون مجوز می‌کنند و معمولاً در ایام نوروز که حجم مسافران زیاد است، آنها را می‌فروشند. اما توصیه می‌شود قبل از خرید حتماً از مراجع ذی‌صلاح استعلام بگیرید.

سازمان امور اراضی کشور به مناسبت فرارسیدن سال نو و با هدف اطلاع‌رسانی عمومی برای جلوگیری از فعالیت سودجویان و دلالان در زمینه ویلاسازی و تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز زمین‌های کشاورزی در تعطیلات نوروزی اطلاعیه ای منتشر کرده و از مردم خواسته که به تبلیغات کاذب توجهی نکرده و در ایام نوروز با سامانه تلفنی ۱۳۱ مسائلی از جمله زمین خواری، تغییر غیر مجاز کاربری اراضی کشاورزی و خرید و فروش غیر مجاز ویلا را به اطلاع سازمان امور اراضی برساند.

نامه وزیر به دادستان برای پیشگیری از تصرفات

وزیر راه و شهرسازی نیز با ارسال نامه به محمدجعفر منتظری، دادستانی کل کشور و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی از او خواسته به این امر به صورت ویژه رسیدگی کند.

محمد اسلامی در این نامه نوشته است: «همانگونه که استحضار دارید، هرساله در آستانه تعطیلات نوروزی و مساعد بودن شرایط جوی و کاهش نظارت و حفاظت‌های لازم، افراد فرصت‌طلب و سودجو مبادرت به تجاوز به اراضی ملی و دولتی و تصرف در آن می‌نمایند. لذا با عنایت به آثار بخشنامه‌های ابلاغی آن دادستانی طی سالیان گذشته در کاهش تصرفات غیرقانونی اراضی مذکور و جلوگیری از اقدامات احتمالی متصرفین، خواهشمند است در جهت تعامل و همکاری ادارات کل دادگستری استان با ضابطین قضائی و نیز اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه و پیشگیرانه، ضمن صدور اوامر مقتضی به منظور تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان‌ها اوامر عالی قضائی صادر و امر به ابلاغ فرمایند».

هشدار وزارت راه و شهرسازی به خریداران ویلا در سفرهای نوروزی

وزارت راه و شهرسازی درباره خرید ویلا و زمین در شهرهای شمالی بدون در نظر داشتن شرایط لازم در ایام نوروز هشدار داد، چراکه طبق اعلام مرکز اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، برخی افراد سودجو، زمین‌های دارای کاربری کشاورزی را به ویژه در استان‌های شمالی بدون مجوز از مراجع ذی‌صلاح تفکیک می‌کنند و به معرض فروش می‌گذارند و حتی در مواردی پس از ساخت غیرقانونی ویلا آن را می‌فروشند که این موضوع موجب شده بخش قابل توجهی از آگهی‌های نشریات به فروش زمین‌ها و ویلاهای فاقد اسناد مالکیت و مجوز ساخت اختصاص یابد که وزارت راه و شهرسازی به هموطنان توصیه می‌کند دقت لازم را به هنگام خریداری این املاک به کار گیرند.

طبق تاکید وزارت وزارت راه و شهرسازی، استعلام از اداره کل راه و شهرسازی، مشورت با مشاور حقوقی و دیدن اسناد لازم برای خرید زمین و ویلا توصیه شده است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا