بانک و بیمهطلا و ارز

ارز حاصل از صادرات در خدمت رونق تولید/ راهکار بازگشت ارز چیست

باتوجه به نامگذاری سال جدید به (( رونق تولید )) از سوی مقام معظم رهبری، یکی از مهمترین راهکارهای افزایش رونق، بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور است که البته بازگشت این ارز با اخذ وثایق و تضامین سنگین از صادرکنندگان بزرگ از همان ابتدای کار میسر خواهد شد.

 دشواری تامین مالی برای تولیدکنندگان یکی از اصلی‌ترین موانع بر سر راه رونق تولید است. از سویی دیگر مهم‌ترین عامل به تاخیر افتادن ارائه تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده نبود نقدینگی کافی در بانک‌ها است.

این در حالی است که به رغم انتشار اخباری مبنی بر ورود ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به ویژه محصولات پتروشیمی به سامانه نیما اما آمارهای رسمی حاکی از آن است که به دلیل اختلاف قابل توجه میان نرخ سامانه نیما و بازار آزاد ارز، شرکت‌های بزرگ صادراتی تمایلی به بازگشت ارز حاصل از صادراتشان به سسیتم بانکی ندارند.

همچنین بخوانید

در این میان سید تقی کبیری نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش این روزهای کمبود عرضه ارز حاصل صادرات به سیستم بانکی گفت:یکی از معضلاتی که هم اکنون در بحث نوسانات ارزی با آن مواجه هستیم، عدم بازگشت ارزهای اختصاص یافته به صادرات محصولات غیرنفتی به ویژه محصولات پتروشیمی است. اما متاسفانه آمار و ارقام رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که ۱۵ میلیارد یورو از ارز صادراتی تعهد شده به سیستم اقتصادی بازنگشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان این موضوع که هرچند با اعمال فشار، برخی صادرکنندگان ارز خود را به سامانه نیما تسلیم کرده‌اند، گفت: به دلیل عدم وجود یک سازوکار نظارتی دقیق و جدی بر صادرکنندگان، نمی توان انتظار بازگشت کامل ارز را به داخل کشور داشت.

وی یکی دیگر از دلیل عدم تمایل صادرکنندگان به ورود ارز حال از صادرات خود را تفاوت فاحش نرخ سامانه نیما با بازار آزاد دانست و گفت:  تا زمانی که تفاوت قابل توجهی بین نرخ سامانه نیما و بازار آزاد ارز وجود داشته باشد نمی توان امیدوار بود که صادرکنندگان تمایلی به بازگشت ارزشان در سامانه نیما داشته باشند چراکه این تفاوت وسوسه انگیز بوده و مانع از کارکرد صحیح سامانه نیما می شود.

کبیری معتقد است که یک نظارت دقیق و پیگیر برای امر بازگشت ارز صادرکنندگان به سامانه نیما از ابتدای صادرات تا پایان باید وجود داشته باشد. در این مورد وی افزود: یکی از راهکارهای موجود برای حصول اطمینان از بازگشت ارز، اخذ وثایق سنگین از صادرکنندگان است. چراکه اگر ضمانت‌های لازم از ابتدای از صادرکنندگان در خصوص بازگشت ارز گرفته نشود، بعدا دولت توفیقی در اجبار صادرکنندگان به بازگشت ارز نخواهد داشت.

 

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا