بورسپرداخت الکترونیک

معاملات واقعی در کوانت‌کن متوقف می‌شود / حدادی: اگر لازم باشد کوانت‌کن را میفروشیم

کوانت‌کن، یک پلتفرم معاملات الگوریتمی تحت وب است که از تیرماه ۱۳۹۵ در شتاب‌دهنده شریف و با سرمایه‌گذاری این شتاب‌دهنده شروع به فعالیت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت،  این استارت‌آپ قصد دارد برای افرادی که در بازار سرمایه ایران به خریدوفروش اوراق بهادار مشغول هستند، امکان معاملات خودکار یا معاملات الگوریتمی را فراهم کند.

استفاده از این وب‌سایت رایگان است درآمد کوانت‌کن از فرآیند تأمین مالی الگوریتم‌های کاربران و بنا به درخواست کاربر خواهد بود. این تیم به تازگی خبری را با عنوان توقف معاملات واقعی در کوانت‌کن بنا به دستور «مرکز کنترل و نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه – مکنا» تا زمان دریافت مجوز از سازمان بورس منتشر کرده است.

همچنین بخوانید

 

توقف معاملات واقعی در کوانت‌کن

حامد حدادی بنیان‌گذار کوانت‌کن در این باره گفت: «اخذ مجوز از سازمان بورس دو مرحله دارد؛ با توجه به اینکه این تیم استارت‌آپی مستقل است و منابع مالی قوی‌ای ندارد، نمی‌توانیم هزینه‌های سنگین انتقال سرور و الزامات فنی را انجام بدهیم و همزمان، از نتیجه‌بخش بودن دریافت مجوز در اثر پیاده‌سازی این الزامات نیز مطمئن نباشیم.»

او ادامه داد: «از طرفی انتقال سرور به داخل کشور به دلیل بالا بودن هزینه‌های زیرساخت داخلی احتمالاً امکان ارائه سرویس رایگان را از بین خواهد برد. حتی با پیاده‌سازی و اجرای تمام الزامات فنی مربوط به این واحد سازمان بورس و شروع فرآیند مجوز، گرفتن مجوز از سازمان بورس تقریباً ممکن نیست زیرا دو واحد سازمان بورس (مکنا و معاونت نظارت بر بورس‌ها) باید کار این تیم را تأیید کنند.»

او گفت: «در این باره واحد نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد در حال حاضر چون رویه و مجوزی برای معاملات الگوریتمی وجود ندارد، حتی در صورت ارجاع تقاضای مجوز شما به ما، این موضوع مسکوت خواهد ماند و نه رد و نه تأیید خواهد شد.»

 

متهم به حمله سایبری از نوع فیشینگ با ادعای معاملات الگوریتمی برای کاربران شده‌ایم

حدادی با اشاره به اینکه استفاده از تمام سرویس‌های این استارت‌آپ رایگان است، مانند سرویس الگوریتم‌ساز که کاربر را بی‌نیاز از الگوریتم نویسی می‌کند درباره متهم شدن این تیم به حمله سایبری گفت: «این تکنولوژی را که شرکت کوانتوپین با سرمایه ۲۵۰ میلیون دلاری ایجاد کرده است را در ایران از صفر پیاده‌سازی کرده‌ایم و در نهایت متهم به حمله سایبری از نوع فیشینگ با ادعای معاملات الگوریتمی برای کاربران شده‌ایم.»

 

اگر لازم باشد، کوانت‌کن را می‌فروشیم

او درباره وعده همکاری با این استارت‌آپ گفت: «شرکت فرابورس ایران قول همکاری با کوانت‌کن را داده بود  این استارت‌آپ بارها جوایزی از این سازمان دریافت کرده و مورد تمجید رییس سازمان بورس نیز قرار گرفته است، اما امروز که ما با مشکل مواجه شده‌ایم، نه تنها هیچ حمایتی از ما نشد بلکه از جانب سازمان بورس کلاه‌بردار خطاب شده‌ایم و به جای اینکه با اخطار قبلی از ما خواسته شود تغییراتی در سیستم ایجاد کنیم، با نامه‌نگاری به کارگزاری‌ها چهره ترسناکی از ما ایجاد کردند و در نهایت نیز اعلام کردند معاملات واقعی تا زمان دریافت مجوزی که پیش‌تر به آن اشاره شد باید متوقف شود.»

حدادی درباره ادامه فعالیت کوانت‌کن ادامه داد: «باید دید آیا سازمان مایل هست که به فعالان بازار سرویس معاملات الگوریتمی بدهد یا خیر؟ اگر مایل است باید دید رویه‌های قانونی را به چه نحو پیاده‌سازی می‌کند و از این رویه‌های قانونی مشخص می‌شود هدف خشک‌کردن ریشه‌های کارآفرینی و نوآوری است یا هدف نظارت بر کیفیت سرویس ارائه شده به کاربر است.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا این امکان از نظر شما وجود دارد که یکی از نهادهای مالی کوانت‌کن را خریداری کند؟ گفت: «بله هدف ما ارائه سرویس به بازار سرمایه کشور است. اگر نهاد مالی اعلام علاقه کند که تمایل به خرید این سرویس دارد، ما حتماً موضوع را بررسی می‌کنیم. امیدواریم بازار سرمایه تحت هر نام و برندی بتواند از این تکنولوژی استفاده کند؛ اما انشاالله که با تغییر نگاه سازمان بورس، فضا برای کارآفرینی فراهم باشد و بتوان همچنان به صورت مستقل در این بازار به ارائه سرویس پرداخت.»

 

تا شش ماه آینده کوانت‌کن فعال خواهد بود

او درباره تعهدات سرویس‌دهی و در دسترس بودن سرویس‌های کوانت‌کن افزود: «تمام سرویس‌های مبتنی بر نوتیفیکیشن همچنان در دسترس کاربران قرار دارد و حداقل تا شش ماه آینده، کاربران می‌توانند برای خود الگوریتم‌های معاملاتی نوشته و به کمک دریافت نوتیفیکیشن در زمان رخ دادن شروطی که خود تعیین کرده‌اند، به صورت دستی اقدام به ثبت سفارش در کارگزاری‌های خود کنند. البته شوق معاملات الگوریتمی اگر نتوان سفارش واقعی را به صورت خودکار برای کارگزاری ارسال کرد از بین می‌رود، اما این موضوع را باید از سازمان بورس جویا شد.»

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا