اقتصاد کلان

همتی درباره قیمت دلار در سال جاری چه گفت؟

همتی گفت: قیمت ارز همین امروز هم واقعی نیست اما فشار روانی در این بازار وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، همتی، رییس کل بانک مرکزی امروز در گفتگویی نوروزی درباره وضعیت پیش روی بازار ارز، آنچه در سال گذشته در حوزه پولی و مالی رخ داد و برنامه های پیش رو سخن گفت. همتی هر چند توضیحی درباره قیمت واقعی ارز نداد اما تاکید کرد که قیمتها به زودی کاهش خواهد یافت. به هم ریختگی ثبات ارزی ، سال گذشته وضعیت اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داد و همین امر سبب شد بازارهای موازی ارز با رشد شدید قیمت روبرو شوند.

 همتی که در ماه‌های گذشته با دریافت اختیارات ویژه،عملیات کنترل بازار ارز را کلید زد، پیش تر نیز وعده کاهش نرخ ارز در بازار را داده است.

همچنین بخوانید

همتی که امروز سرزده نسبت به بازدید از صرافی ها منتخب عرضه کننده ارز اقدام کرد ، با مردم نیز به گفتگو پرداخت. در فیلم های منتشر شده از بازدید سرزده رییس کل بانک مرکزی از صرافی های مجاز مشخص است مهمترین دغدغه خریداران ارز و حاضران در صرافی‌ها، اطلاع از قیمت واقعی ارز است و مهمترین خواسته آنها نیز ثبات قیمت بود.

 همتی در این گفتگوهای پراکنده از مردم خواست به دلالان اعتماد نکنند و تاکید کرد افزایش نرخ دلار حرف دلالان است.

 وی حتی وقتی با گفته‌های فردی روبرو شد که ادعا می‌کرد از زمان ورود همتی به صرافی‌ها قیمت‌ها صد تومانی بالاتر رفته است، گفت: اقدامات لازم انجام شده است و قیمت ارز رو به کاهش خواهد رفت.

مهمترین گفته‌های همتی که میانه سال جاری، از پس تلاطم ارزی اقتصاد ایران، سکان بانک مرکزی را در اختیار گرفت، در گفتگوی نوروزی‌اش در پی می آید:

  •  اگر مردم وارد خرید و فروش ارز نشوند، نرخ‌ها به سرعت کاهش می‌یابد.
  •  دولت می‌گوید خرید و فروش ارز توسط مردم انجام نشود و سرمایه‌ها در تولید هزینه شود، چراکه اگر مردم وارد خرید و فروش ارز نشوند، به سرعت نرخ‌ها کاهش می‌یابد و بعد از ثبات ارزی می‌توان به سمت ثبات تورم حرکت کرد.
  •  روزی که معرفی شدم ارز ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود و بعد ارز به حدود ۲۰ هزار تومان نیز رسید، ولی بعد از آن با تمهیدات و مصوباتی که داشتیم به سرعت مهار افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد و کنترل صورت گرفت و می‌توان گفت ثبات نسبی اقتصادی در سال گذشته بزرگ‌ترین اتفاق بود.
  • مدیران زیادی در بانک‌ها و صداوسیما تربیت کرده‌ام، اگر همین امروز هم کسی بخواهد مسئولیت بانک مرکزی را از من بگیرد مشکلی نیست، چراکه اگر بخواهم دوباره انتخاب کنم، صداوسیما را انتخاب می‌کنم.
  • در طول چند دهه به دلیل استفاده‌های نادرست از سیستم بانکی برای تأمین طرح‌های ناکارآمد یا وام دادن به کسانی که صلاحیت نداشتند یا استفاده از مدیران کم‌صلاحیت مشکلاتی ایجاد شد، ولی باید بدانیم که سیستم بانکی ۹۰ درصد تأمین مالی کشور را بر عهده دارد و امروز طرح‌هایی مانند برق، نیروگاه و … با تأمین مالی بانک‌ها شکل می‌گیرد؛ هرچند نواقصی هم وجود دارد.
  • خیلی از کسانی که وام سنگین گرفتند برمی‌گردانند ولی برخی هم حقه‌باز هستند و نحوه وام گرفتن آن‌ها مشخص نیست و البته این مسائل در بانک‌هایی شکل گرفته که صاحب مشخصی نداشتند که امیدواریم در سال جاری بتوانیم برای وصول این مطالبات به صورت جدی وارد عمل شویم.
  • جمع کردن مؤسسات غیر مجاز برای بانک مرکزی ۲۵ هزار میلیارد تومان آب خورد

همتی

  • من ۱۰ روز سفیر ایران در چین شدم ولی هر جایی که حس شود برای مردم کاری می‌توان انجام داد وارد می‌شوم.
  • دولت از افزایش قیمت ارز سود نمی برد و من در مجلس ثابت کردم که سودی وجود ندارد، با این حال امروز هم بتوانم نرخ ارز را کاهش دهم خدا را شکر می‌کنم، چراکه قیمت فعلی ارز، واقعی نیست ولی فشار روانی وجود دارد.
  • بخشی از ذخایر ارزی کشور در بانک‌های خارجی است و برای واردات استفاده می‌شود و باید در داخل و خارج اسکناس ارز داشته باشیم که دولت در این زمینه برنامه‌ریزی انجام می‌دهد.
  • ما بهتر از این می‌توانستیم کار کنیم و صادقانه می‌گویم اکنون شرایط در کنترل است و امیدوارم با اقدامات و سیاست‌های دولت و کمک سایر قوا بتوانیم در سال ۱۳۹۸ شرایط بهتری برای زندگی مردم فراهم کنیم.
  • فرزندان ما در مسئولیت ها محدودیت بیشتری دارند و من مجبورم برخی تلفن ها را پاسخ ندهم ولی بچه های من تاکنون بانک مرکزی نیامدند.
  • می‌دانم رفاه مردم آسیب دیده و امیدوارم در کوتاه مدت بتوان شرایط را اصلاح کرد.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا