بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

حسینی‌نژاد: همه نسبت به نظام کارمزد شکایت دارند ولی کار خاصی انجام نمی‌دهند

سال‌هاست زمزمه‌های اصلاح نظام کارمزد به گوش می‌رسد و کارشناسان درباره مسائلی که کارمزد برای سیستم بانکداری به همراه آورده است، هشدار داده‌اند اما گویا هیچ‌گاه عزمی راسخ برای اصلاح این مساله به وجود نیامده است. موضوعی که ابراهیم حسینی‌نژاد نیز بر آن صحه می‌گذارد. او معتقد است کسی کاری برای کارمزد انجام نمی‌دهد اما همه شکایت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، ابراهیم حسینی‌نژاد، رییس هیات مدیره شاپ با تاکید بر اینکه مساله کارمزد بارها طرح شده، گفت: «صحبت ما این بار هم همان حرف‌های همیشگی است. بارها گفته‌ایم که برای اصلاح نظام کارمزد هزینه باید از روی دوش بانک‌ها برداشته و تقسیم شود. این موضوع تأثیر بدی روی کسب‌وکارها داشته و ادامه این روند هزینه تغییر تصمیم را افزایش داده است.»

به گفته مدیرعامل سابق شرکت پرداخت الکترونیک سامان، کارمزد باعث به وجود آمدن دلال‌هایی شده که تحت پوشش فین تک و استارت‌آپ بخشی از کارمزد شرکت‌های PSP را مطالبه می‌کنند. این اتفاق به دلیل مکانیزم فعلی کارمزد است و اگر کارمزد از محل صحیح آن و از مصرف کننده تأمین می‌شد، این موضوع هیچ مشکلی نداشت.

حسینی‌نژاد مساله اصلی بانک‌ها را کارمزد نمی‌داند و می‌گوید: «بعضی از بانک‌ها سعی کرده‌اند اجاره را کم کنند و یا در سهم کارمزد شریک شوند ولی با توجه به مسائلی که وجود دارد، مساله اصلی آنها کارمزد نیست. تأمین مالی، مطالبات معوق و هزینه‌های سنگین از محل سود سپرده مسائل مهم‌تری برای بانک‌هاست تا کارمزد شاپرک.»

او ادامه داد: «فکر می‌کنم سال آینده هم یک تا دو ماه اول اتفاق خاصی برای اصلاح نظام کارمزد صورت نگیرد اما امیدوارم در شش ماه نخست سال شاهد این باشیم که با اصلاحاتی کارمزد پرداخت‌های خرد را دارنده کارت، کارمزد پرداخت‌های متوسط را پذیرنده و کارمزد پرداخت‌های بزرگ را بانک‌ها بدهند. در این مسیر، دقت و هماهنگی در اجرا بسیار مهم و تعیین‌کننده است و همه باید در این مقوله اتفاق نظر داشته باشند. حقیقت این است که همه نسبت به نظام کارمزد شکایت دارند ولی کار خاصی انجام نمی‌دهند.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا