تجارتصنعت، معدن، تجارت

کالاهای غیر ضروری در سبد وارداتی کشور/ چرا ۱۹۶۰۰ واردکننده در کشور وجود دارد؟

واردات کالا‌های غیر ضروری تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها را به همراه داشته و از طرفی افراد بسیاری را بیکار کرده است.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در چند ۱۰ سال اخیر که کشور با تحریم های آمریکا روبه‌رو بوده، یکی از مهمترین سیاستگذاری های واردات، کاهش یا قطع واردات اقلام لوکس یا اقلام دارای مشابه داخلی بوده است. بر این اساس با محدودیت ارزی ناشی از کاهش صادرات نفت و صادرات اقلام غیرنفتی، دولت‌ها نیز تصمیماتی برای محدودیت واردات این اقلام گرفته‌اند.

واردات کالا‌های غیرضروری از جمله معضلاتی است که تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها را به همراه داشته و از طرفی افراد بسیاری را بیکار کرده است و نفس تولیدکنندگان ایرانی را به شماره انداخته است.

واردات اقلامی همچون سنگ پا، سنجاق قفلی، سگک، فلاسک، آدامس، دستگیره در و پنجره، قفل، چکش و پتک، بیل، فندک، سس، قرقره، کلنگ، قیچی، چتر، زیپ، شامپو، شانه سر و… بیش از آنکه توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد، گواه این حقیقت است که واردکنندگان این کالا‌ها با سود‌های میلیاردی و در غفلت دولت و مجلس، کمر به نابودی تولید و تولیدکننده ملی بسته‌اند و جز سود و نفع شخصی، چیز دیگری برایشان مهم نیست.

برمبنای محاسبات، از ۲۹ قلم کالای وارداتی لوکس یا دارای مشابه داخلی، واردات این اقلام در هشت‌ماهه سال ۹۷ از لحاظ وزنی به بیش از ۲۵.۵ هزار تن و از لحاظ ارزش ارزی نیز به ۱۵۷ میلیون دلار رسید. بر این اساس ارزش واردات این محصولات با دلار ۱۰ هزار تومانی به بیش از هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان رسید. همچنین از آنجاکه این اقلام با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده‌اند، مابه‌التفاوت واردات این ۲۹ قلم کالا با دلار ۴۲۰۰ به دلار ۱۰ هزار تومانی، رانتی بیش از ۹۲۸ میلیارد تومان برای واردکنندگان ایجاد کرده است که رقم چشمگیری است.

کالاهای غیر ضروری در سبد وارداتی کشور/ ۱۹۶۰۰ واردکننده در کشور وجود دارد

هیچ وقت دولت بر وارداتی که با ارز آزاد انجام می شود ورود نمی کند

محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران  گفت: هیچ وقت دولت بر وارداتی که با ارز آزاد انجام می شود ورود نمی کند و نباید برای هر فعالیت بخش خصوصی تبدیل به مانع شود و به جای این بخش تصمیم گیری کند. برای واردات و صادرات چارچوب‌های مشخصی تدوین شده است.

مودودی افزود: هیچ تخصیص ارزی برای کالاهای غیر ضروری وجود ندارد و واردات هر کالایی که در داخل کشور تولید می شود طبق دستور کار دولت و مجلس ممنوع است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در تدوین جدید قانون واردات و صادرات، ۱۰۰ کالا به لیست ممنوعه واردات اضافه و ۲۹۳ کالا حذف شده است.

۱۹ هزار و۶۰۰  واردکننده در کشور وجود دارد

مودودی با بیان اینکه ارزبری ۵۰ میلیون دلار برای واردات مربا کجا بکار رفته است؟ افزود: به طور قطع تاکنون در مغازه‌ها اعلام نیازی درباره مربای خارجی نبوده است، بنابراین ردیف واردات مربا مربوط به نوعی ژله خاص بوده که برای تولید شکلات استفاده شده است و در زمینه سنگ پا نیز باید بگویم بخش خصوصی از ارز خود برای واردات این محصول استفاده کرده و این سوال ایجاد می‌شود که ما هنوز در اقتصاد به سطحی از رقابت پذیری نرسیده ایم؟

وی در خصوص رقابت برند‌های ابرانی در بازار‌های جهانی، تصریح کرد: ما در حوزه صادرات بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ شرکت صادرکننده داریم، اما کمتر از ۵۰۰ شرکت بیش از ۱۰ میلیون دلار در سال صادرات داشته اند و صادرات یک میلیارد دلار تنها مختص کمتر از چند شرکت است.

سرپرست سازمان توسعه و تجارت اظهار کرد: ۱۹ هزار ۶۰۰ واردکننده در کشور داریم که تعداد اندکی از آن‌ها بالای ۱۰ میلیون دلار واردات داشته اند؛ بنابراین تا زمانی که در داخل دلواپسیم که یک لیوان یا آب معدنی توان رقابت با محصول خارجی دارد یا خیر؟ یعنی برنامه‌ای برای برونزا کردن اقتصاد نداشته ایم و متناسب این هدف بدرستی منابع را تخصیص نداده ایم.

وی گفت: بخش خصوصی مدعی بود که اگر نرخ ارز تعدیل شود جهش نرخ ارز خواهیم داشت، اما شاهد بودیم که با تغییر نرخ ارز تغییری در صادرات نداشتیم و این موضوع نشان داد مشکل جای دیگری است.

ورود کالا‌های غیرضروری بدون انتقال ارز به زیان کشور است

سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به زیان‌های واردات بدون انتقال ارز گفت: این موضوع باعث واردات کالا‌های غیرضروری به کشور می‌شود.

لارگانی افزود: اگر این مجوز داده شود که کالا بدون انتقال ارز وارد کشور شود ممکن است مشکلاتی در اقتصاد کشور ایجاد کند، چرا که بدون انتقال ارز امکان ورود هر کالایی حتی کالا‌های که در کشور تولید شده وجود دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر صادراتی از سوی تولیدکنندگان انجام شده و در ازای صادرات به صادرکننده اجازه داده شود که به جای ارز وارداتی کالای موردنیاز کشور را وارد کند، مشکلی در اقتصاد کشور ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها باید درصدی از ارز صادراتی خود را در سامانه نیما ارائه دهند، گفت: پشتوانه ارزی کشور باید با ارائه ارز صادراتی به سامانه نیما حفظ شود.

بانک مرکزی و بانک‌های عامل باید برنامه‌ای برای واردات کالا ترسیم کنند

موسوی لارگانی با بیان اینکه واردات کالا‌های غیرضرور اشتغال کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: با این اقدام تورم گریبان کشور را گرفته و پشتوانه ارزی کشور کاهش می‌یابد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بانک مرکزی و بانک‌های عامل باید برنامه‌ای برای واردات کالا ترسیم کنند تا واردکنندگان نتوانند کالا‌هایی خارج از لیست مورد نیاز وارد کرده و مابقی ارز مورد نیاز را به کشور وارد کنند.

وی با بیان اینکه پتروشیمی پس از نفت بیشترین حجم صادرات را دارد، افزود: پتروشیمی‌ها باید درصدی از ارز صادراتی خود را برای واردات مواد اولیه خود یا کالا‌های موردنیاز اختصاص دهند و مابقی را در سامانه نیما ارائه کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پشتوانه ارزی کشور باید با ارائه ارز صادراتی به سامانه نیما حفظ شود، تصریح کرد: ارزی که در حال حاضر وارد کشور می‌شود باید به واردات کالا‌های اساسی و کالا‌های مورد نیاز مردم اختصاص یابد.

منبع
باشگاه خبرنگاران - رامین بختیاری

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا