تجارتصنعت، معدن، تجارت

کدام کشور‌ها مشتری کالا‌های ایرانی هستند؟ + جدول

در مطلب زیر به بررسی لیست کشور‌هایی که مشتری کالای «ساخت ایران» هستند می‌پردازیم.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در سال ۹۷ و بر اساس آمار یازده ماهه منتشر شده، روابط تجاری غیرنفتی کشورهای دنیا با ایران شامل صادرات انواع کالا و واردات آن‌ها به مرز ۷۸.۵ میلیارد دلار رسید؛ یعنی حدود  ۴۰ میلیارد دلار صادرات کالاهای ایرانی و در مقابل ۳۸.۵ میلیارد دلار واردات انواع کالا به کشور.

کاهش واردات انواع کالا در سال گذشته به دلایل متعدد از جمله تحریم‌ها باعث شد تا تراز تجاری کشورمان در سطح مثبت ۱.۵ میلیارد دلار قرار گیرد و این در حالی بود که در مدت مشابه طی سال ۹۶، علی‌رغم تجارت ۸۹.۲ میلیارد دلاری ایران با کشورهای دنیا، تراز تجاری کشورمان منفی ۶ میلیارد دلار بود.

اما در این میان نیم نگاهی به کشورهایی که بیشترین تعامل تجاری در حوزه تجارت کالاهای غیرنفتی با ایران را داشتند، قابل توجه و البته پر اهمیت است؛ کشورهایی که در حوزه صادرات و واردات در سال ۹۷، توانستند در جایگاه شرکای تجاری ایران بنشینند و بیشترین سهم از حجم تجارت خارجی ایران را به خود اختصاص دهند.

در مقابل اما بیشترین حجم صادرات غیرنفتی کشورمان هم همچون واردات ایران، در تبادل تجاری با کشور بزرگ چین رخ داده و در ۱۱ ماه سال گذشته، بیش از ۸ میلیارد و ۳۵۹ میلیون دلار صادرات انواع کالاهای غیرنفتی از مبدأ کشورمان به چین صادر شده است.

همچنین کشور عراق به عنوان یکی از مهمترین کشورهای هدف صادرات کالاهای غیرنفتی ایران که تنوع کالاهای صادراتی ایرانی به این کشور از حجم قابل توجهی برخوردار است، در سال گذشته، به دومین شریک صادراتی ایران تبدیل و بیش از ۸ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار طی ۱۱ ماه، کالای غیرنفتی ایرانی به این کشور صادر شد.

علاوه بر عراق، رتبه‌های سوم تا پنجم کشورهایی که بیشترین واردات را از ایران داشته‌اند، متعلق به کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی، افغانستان و ترکیه بود و این کشورها به ترتیب، ۵ میلیارد و ۵۴۳ میلیون دلار، ۲ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار و ۲ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار واردات کالاهای غیرنفتی از ایران داشتند.

به گزارش تسنیم و به نقل از اتاق بازرگانی تهران، در میان ۲۰ کشوری که بیشترین واردات غیرنفتی را از ایران داشتند، سه کشور مالزی، آلمان و کویت به ترتیب با ۲۲۷، ۲۳۰ و ۲۳۴ میلیون دلار، کمترین واردات کالاهای ایرانی را داشتند.

رتبه نام کشور حجم صادرات غیرنفتی ایران (میلیون دلار)
۱ چین ۸۳۵۹
۲ عراق ۸۲۳۹
۳ امارات متحده عربی ۵۵۴۳
۴ افغانستان ۲۷۲۷
۵ ترکیه ۲۱۷۳
۶ هند ۱۸۳۸
۷ کره ۱۸۰۷
۸ پاکستان ۱۱۲۸
۹ اندونزی ۷۱۴
۱۰ عمان ۷۰۱
۱۱ تایلند ۶۵۶
۱۲ آذربایجان ۳۷۱
۱۳ ترکمنستان ۳۶۶
۱۴ تایوان ۲۷۴
۱۵ ایتالیا ۲۶۰
۱۶ فدراسیون روسیه ۲۴۶
۱۷ ژاپن ۲۳۹
۱۸ کویت ۲۳۴
۱۹ آلمان ۲۳۰
۲۰ مالزی ۲۲۷

 

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا