ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

کشف ۵۱ آسیب‌پذیری امنیتی در شبکه LTE

به تازگی گروهی از پژوهشگران برجسته کره‌ای از کشف ۵۱ آسیب پذیری و حفره امنیتی در پروتکل‌های شبکه LTE خبر داده اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، این روزها که توجه زیادی به حفاظت از حریم خصوصی کاربران موبایل و رایانه در جهان می‌شود، متخصصان و کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری نیز بیش از هر زمان دیگری درگیر بررسی آسیب پذیری و حفره‌های امنیتی موجود در نرم افزارهای مختلف شده‌اند تا به هکرها و مجرمان سایبری اجازه نفوذ و ورود به اطلاعات شخصی کاربران را نداده و بدین ترتیب به محافظت از حریم خصوصی آنها بپردازند.

بر اساس گزارشی که در وب سایت هکرنیوز آمده است، حفره‌های امنیتی و آسیب پذیری‌های موجود در پروتکل‌های مربوط به شبکه اینترنت همراه به هکرها و مجرمان سایبری این امکان را می‌دهد تا به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کاربران نفوذ و دسترسی پیدا کرده و آمار تمامی پیام و تماس‌های رد و بدل شده آنها را به دست بیاورند.

همچنین بخوانید

این ضعف‌های امنیتی همچنین به هکرها اجازه خواهد داد که در صورت تمایل، ارتباط کاربر با شبکه موبایل را قطع کرده، پیام‌های مخرب و آلوده برای آنها ارسال کرده، تماس‌های ورودی آنها را مسدود کرده و ترافیک اینترنت مورداستفاده آنها را تحت کنترل و سو استفاده قرار دهند.

البته لازم به ذکر است که پیش‌تر نیز تعدادی از کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری آسیب پذیری‌های امنیتی موجود در شبکه اینترنت LTE را کشف کرده و رسانه‌ای کرده بودند ، اما تعداد ضعف‌های امنیتی کشف شده در این پژوهش‌های جدید ، نتیجه و اهمیت آن را با سایر تحقیقاتی قبلی متمایز می‌سازد.

گفته می‌شود که این متخصصان از روشی تحت عنوان Fuzzy برای یافتن آسیب پذیری‌های امنیتی استفاده کرده‌اند که باگ های احتمالی را بدین وسیله کشف و پیدا کرده‌اند.

به عقیده این دسته از کارشناسان، بدون شک تعداد آسیب پذیری‌های امنیتی موجود در شبکه LTE بسیار بیشتر از موارد کشف شده خواهد بود که باید از آنها توسط متخصصان و پژوهشگران زبده و ماهر فعال در این حوزه پرده برداری شود.

نسل چهارم شبکه اینترنت همراه که به ۴G یا LTE معروف است، در سال‌های اخیر جایگزین نسل سوم شبکه اینترنت (۳G) در دنیا شده، مهیا کننده سرعت و پهنای باند بسیار بالا برای دسترسی به اینترنت و انتقال دیتاست که علاوه بر گوشی تلفن همراه می‌توان با استفاده از مودم‌های نسل ۴ سرعت آن را در لپ‌تاپ‌های دارای مودم وایرلس USB، گوشی‌های هوشمند و غیره نیز مورد استفاده قرار داد.

این خدمات که در بازار با نام LTE یا Long Term Evolution شناخته می‌شود، از فن‌آوری‌های استاندارد GSM است و برای دسترسی به اینترنت پرسرعت قابل حمل استفاده می‌شود. با استفاده از خدمات شبکه اینترنت ۴G امکان استفاده از برنامه‌های کاربردی و محصولات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت بهتری فراهم خواهد شد؛ به طوری که با بهره‌مندی از پهنای باند چندین برابر اینترنت نسل‌های دیگر، چند کاربر می‌توانند به طور همزمان از حساب اینترنت یک خط استفاده کنند.

در واقع ۴G چهارمین نسل شبکه تلفن همراه است که در نقاط تحت پوشش امکان تبادل داده با سرعت‌های بالا را می‌دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا