انرژی

سد "رجایی" جلوی یک تراژدی غم‌بار انسانی را گرفت

وزیر نیرو کنترل سیلاب را یکی از اصلی‌ترین کاربردهای مخازن سدهای بزرگ در دنیا دانست و گفت: در صورت نبود سد شهید رجایی ممکن بود ده‌ها میلیون متر مکعب آب ناشی از سیلاب که در مخزن این سد آرام گرفته، در منطقه جاری شود و یک تراژدی غم‌بار انسانی را در آستانه سال نو برای استان مازندران ایجاد می‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان در حاشیه بازدید از مناطق سیل شهرستان سیمرغ استان مازندران بر لزوم باز نگه داشتن مسیر رودخانه‌ها تاکید و اظهار کرد: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و لایروبی‌های به موقع امر مهمی است که باید به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد. در مقاطعی که سال‌های خشکی را سپری می‌کنیم طبیعی است که مسیر طبیعی رودخانه را فراموش می‌کنیم و با تعرض به آن اقدام به زراعت و ساخت و ساز در مسیر رودخانه می‌کنیم که همین امر در زمان وقوع سیلاب منجر به بروز خسارت‌های مادی و جانی می‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه توسعه شهرنشینی میزان نفوذ آب در خاک را کاهش می‌دهد، ادامه داد: بایستی پوشش گیاهی این مناطق حفظ شود چرا که تخریب جنگل‌ها برای ساخت و ساز و جاده سازی نامتعارف موجب افزایش سیلاب می‌شود.

اردکانیان به تشریح آخرین وضعیت آب و برق مناطق سیل زده استان مازندران پرداخت و گفت: هم‌زمان با وقوع سیلاب در استان حدود ۱۸۶ روستای مازندران دچار قطعی برق شده و نزدیک به ۴۰ درصد فیدرهای ۲۰ کیلوولت استان نیز قطع شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته تیم‌های عملیاتی وزارت نیرو در کمتر از چهار ساعت تجهیزات یاد شده به مدار بازگشتند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط یک روستای بی برق در استان مازندران باقی مانده است که این بخش نیز به دلیل نبود معبر دسترسی دارای مشکل تأمین برق است و در تلاش هستیم هر چه سریع‌تر مشکل برق این روستا نیز برطرف شود.

وزیر نیرو در پایان گفت: از میان ۲۰۰ روستای استان که با مشکل تأمین آب شرب روبرو شدند که بخش قابل توجهی از مشکلات این مناطق نیز برطرف شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا