امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

گرانی مواد غذایی در نوروز ۹۸ استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را کلید زد

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه گرانی مواد غذایی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را کلید زد، گفت: بررسی علل گرانی مواد غذایی در روزهای نخست سال ۹۸  یکی از اصلی‌ترین دستور کارهای کمیسیون صنایع پس از بازگشایی مجلس است.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدجواد حسینی کیا عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش شدید قیمت مواد غذایی در روزهای ابتدایی سال ۹۸، گفت: بررسی علل گرانی مواد غذایی در روزهای نخست تعطیلات نوروز  یکی از اصلی‌ترین دستور کارهای کمیسیون صنایع و معادن پس از بازگشایی مجلس است.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: در هفته پایانی سال۹۷، براساس دستورکار کمیسیون صنایع و معادن، وزیر جهاد کشاورزی باید برای ارائه گزارشی درباره قیمت مواد غذایی دربازار در کمیسیون حاضر می‌شد که ایشان از این حضور سرباز زد.

وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت از زیر بار تنظیم بازار شانه خالی می‌کنند

همچنین بخوانید

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه گرانی مواد غذایی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را کلید زده، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی مسئول تامین مواد غذایی مورد نیاز بازار بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز متولی تنظیم بازار است این شیوه مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده چرا که در صورت بروز ایراد و نقص در ارائه مواد غذایی- همانند آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده- هر دو وزارتخانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و دیگری را مقصر می‌دانند.

دست وزارت صمت برای تنظیم بازار بسته است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تنظیم بازار و تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم باید در حیطه وظایف یک وزارتخانه قرار گیرد تا بتوان از این وزارتخانه مطالبه‌گری کرد. در حال حاضر میان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت اختلاف نظر وجود دارد وزارت جهاد مدعی است مرغ و گوشت کافی در کشور وجود دارد اما وزارت صنعت صادرات این محصولات را ممنوع می‌کند.

حسینی کیا با اشاره به جلسه هیئت رئیسه کمیسیون صنایع با وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از تعطیلی نوروز، یادآور شد: آقای رحمانی گلایه‌هایی درباره مشکلات موجود داشت؛ وزیر صمت معتقد است وزارت صنعت، معدن و تجارت در تنظیم بازار نقشی ندارد اما مجلس و مردم از این وزارتخانه مطالبه می‌کنند.

وی ادامه داد: رحمانی معتقد بود باید تمامی امور مربوط به تنظیم بازار به وزارت صمت واگذار شود تا این وزارتخانه بتواند پاسخگو باشد یا این امور از این وزارتخانه منفک شود.

تنظیم بازار میوه در حال حاضر در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تنظیم بازار میوه در حال حاضر در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، اضافه کرد: اگرچه در حال حاضر تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب یکی از ضروریات است اما به دلیل کوتاهی وزارت جهاد این امر محقق نشده و مردم ناچارند کالاهای اساسی خود را با قیمت‌های سرسام‌آور خریداری کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حال حاضر سازمان تعاون روستایی مسئول توزیع میوه در بازار است، تأکید کرد: اگرچه گرانی موجود در بازار را باید ناشی از کم کاری وزارت جهاد کشاورزی دانست اما نمی‌توان نقش وزارت صمت را در این امر نادیده گرفت.

وی با اشاره به راهکارهای مناسب برای تامین کالاهای اساسی موردنیاز مردم، اضافه کرد: باید از قاچاق دام جلوگیری شود از سوی دیگر تسهیلات مورد نیاز دامداری های سنتی تامین شود.

واردات گوشت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۶ هزار تن بیشتر بود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال ۹۶، ۱۳۲ هزار تن گوشت وارد کشور شد در حالی که در سال ۹۷، ۱۳۸ هزار تن واردات در این زمینه انجام گرفت اگرچه واردات گوشت بیشتر شد اما به دلیل نقص در نظام توزیع این گوشت‌ها به دست مصرف کننده واقعی نرسید در این شرایط نقش دستگاه‌های نظارتی بیشتر از قبل احساس می‌شود./

منبع
خانه ملت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا