امور زیربناییراه و ساختمان

امروز کار امدادرسانی به مناطق سیل‌زده گلستان تمام می‌شود/ منتظر تخصیص اعتبار برای طرح توسعه مدنظر وزیر راه و شهرسازی در بندرترکمن هستیم

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گلستان گفت: طبق اعلام مدیریت بحران استان از بعدازظهر امروز حجم آب کم شده و با این شرایط کار امدادرسانی ۱۵ قایق امدادرسان به پایان می‌رسد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی از وزارت راه و شهرسازی، الله یار اسعدی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گلستان درخصوص آخرین اقدامات انجام شده در حوزه کمک‌رسانی به سیل‌زدگان استان بعد از تاکید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور اظهار کرد: پیرو هماهنگی که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی انجام دادند و دستوری که به اداره کل بنادر و دریانوردی استان گلستان داده شد تا در صحنه حضور داشته باشیم، ۱۵ فروند از قایق‌های گردشگری که در اختیار شرکت تعاونی قایقرانی بود با عقدقرارداد برای امداد رسانی در اختیار گرفتیم.

وی ادامه داد: این اتفاق در حالی بود که در حال حاضر در پیک مسافری قرار داریم، اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار شد بخشی از قایق‌ها در اختیار گردشگران بنادر گز و ترکمن قرار گیرد و بقیه برای امدادرسانی در اختیار ما باشند. از این رو روز گذشته ۸ فروند  و امروز ۷ فروند قایق به منطقه سیل‌زده اعزام شدند.

اسعدی افزود: با توجه به بحث هلیبورد درخصوصع مایحتاج زلزله زدگان از جمله غذا، پتو و دیگر مایحتاج چون هلیکوپترها توان نشستن روی آب را نداشتند با قایق های در اختیار گرفته شده و تمام نیروهای مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی استان گلستان در کنار نیروهای هلال احمر به خدمت‌رسانی پرداختیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گلستان تاکید کرد: این کمک‌ها از طریق هلال احمر بود که پشتیبانی لجستیک آن برعهده ما گذاشته شد. با توجه به سیل اخیر که تمام خانه‌ها را آب گرفته بود و قابل سکونت نبودند رسیدن هرچه سریع‌تر مایحتاج مورد نیاز آنها ضروری بود. در این خصوص نیروهای سازمان بنادر و دریانوردی جا‌به‌جایی مردم از کوچه و معابر به جای امن را بر عهده داشتند.

الله یار اسعدی در پاسخ به این سوال که کمک‌رسانی نیروهای اداره کل بنادر و دریانوردی استان گلستان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: با اعلام مدیریت بحران استان پیش‌بینی این است که در بعدازظهر یا حداکثر امشب حجم آب کم شودُ به‌طوری که افراد سیل‌زده خودشان بتوانند جا‌به‌جایی داشته باشند، چون آب تا زیر زانو پایین خواهد آمد. در این شرایط دیگر شناورها قابل  استفاده نیستند، در این صورت پیشبینی میشود که امروز بعدازظهر کمکرسانی به پایان برسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گلستان با اشاره به تاثیری سیل اخیر بر گردشگری دریایی استان گلستان، اظهار کرد: با توجه به اینکه روزهای آغازین سال با سیلابی شدن رودخانه ها و طغیان آن مصادف شدُ‌شدت توفان موجب زیر اب رفتن برخی شناورهای شد و  اسکله چوبی نیز آسیب دید که ظرف مدت ۴۸ ساعت با کمک تعاونی قایق‌داران، برای استفاده مسافران و گردشگران نوروزی مرمت و بازسازی شد.

وی افزود: قایق‌های غرق شده، بالا کشیده شد و اگر شرایط جوبی خوب و مساعد باشد قابلیت پهلوگیری شناورها و جابه‌جایی مسافران وجود دارد. چون در ایام تعطیلات نوروزی فقط در دو روز اخیر توانستیم امکان قایقرانی در دریا را داشته باشیم، اما از امروز بعدازظهر دوباره دریا مواج می‌شود. با این حال گردشگران در این مناطق حضور دارند.

اسعدی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای تحقق طرح توسعه بندر ترکمن، گفت: پیرو دستور مقام عالی وزارت و تاکید مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، تقریبا هیدروگرافی منطقه خلیج گرگان توسط سازمان انجام و اطلاعات آن استخراج شده است. در این زمینه نقشه کانال ایمنی که از بندر ترکمن به دریای خزر راه داشته باشد هم طراحی شده و حجم لایروبی مورد نیاز برآورد شده است. منتظر تخصیص ردیف اعتباری هستیم، چون این طرح در ردیف پروژه ملی بوده و از توان سازمان بنادر و دریانوردی خارج است. امید به خدا با تزریق منابع مالی برای لایروبی کردن مناطق گردشگری دریایی مدنظر وزیر راه و شهرسازی در بندر ترکمن اجرایی خواهد شد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا