بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

فناوری یا روندهای سنتی در بانکداری: پیروز ۲۰۱۹ چه کسی خواهد بود؟

به جرات می‌توان گفت که صنعت بانکداری تمامی پیشرفت‌های اخیر خود را مدیون فناوری است. از روش‌های جدید انجام پرداخت‌ها به صورت دیجیتالی گرفته تا انتشار پیام‌های کلیدی از طریق شبکه‌های اجتماعی و حتی امکان سرمایه‌گذاری بر روی صنایع جدید و نوظهوری مانند بلاکچین، همگی مدیون پیشرفت‌های فناوری هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، از همین رو اغلب تحلیل‌هایی که از روندهای بانکداری در سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شود، بر روی مسائل فناوری‌محور متمرکز شده‌اند. اما نباید فراموش کرد که در حال حاضر هم‌چنان برخی روندهای آزموده شده و قدیمی‌تر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. تاثیرات عظیم فناوری در صنعت بانکداری غیرقابل چشم‌پوشی است؛ اما با این حال همه‌ی بانکداری به محصولات فناورانه محدود نمی‌شود و برخی روندهای سنتی در بانکداری همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند.

بنابراین در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به هر دو جنبه داشته باشیم و در کنار محصولات فناوری‌محور، روندهای سنتی در بانکداری در سال ۲۰۱۹ را نیز مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

 

مدل‌های داده‌محور در بانکداری

توانایی استفاده از داده‌ها و اینترنت اشیا (IoT) ازجمله بزرگ‌ترین تحولات فناوری‌محور در جهت ساده‌تر کردن زندگی ما است. این مسئله می‌تواند درسی بزرگ برای سایر صنایع و به خصوص صنعت بانکداری نیز باشد.

داده‌های موجود در صنعت بانکداری یک نعمت و فرصت بزرگ هستند که ممکن است به صورت مضر و نادرستی مورد استفاده قرار گیرند. از همین رو انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۹ مشتریان بانک‌ها بیش از پیش بر روی داده‌های خود حساس شده و از آن‌ها محافظت نمایند. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ مقررات حفاظت از داده‌های عمومی (موسوم به GDPR) را تصویب نمود. این قانون موجب رضایت هر دو طرف بانک‌ها و مشتریان شده است.

رابط کاربری اپلیکیشن‌هایی که امروزه از جانب اغلب بانک‌های بزرگ برای مشتریان ارائه می‌شود، شامل قابلیت‌های کنترلی فراوانی است. در این اپلیکیشن‌ها مشتریان می‌توانند به دلخواه خود دسترسی برنامه‌های شخص ثالث به داده‌ها را کنترل و به دلخواه نحوه‌ی مورد استفاده قرار گرفتن این داده‌ها را انتخاب نمایند. این بدان معناست که در سال ۲۰۱۹ مشتریان، تجارب شخصی‌سازی‌شده‌ی بهتری را از ارائه‌دهندگان خدمات بانکی دریافت خواهند کرد.

 

مدل‌های شخص‌محور در بانکداری

در سال ۲۰۱۹ جهش بزرگی در حوزه‌ی شخصی‌سازی تجربه‌ی بانکداری رخ خواهد داد. این امر چهره‌ی انسانی‌تری را به بانک‌ها می‌دهد. بدین منظور از برخی مدل‌ها و روندهای سنتی در بانکداری برای ایجاد یک تجربه‌ی مطلوب استفاده می‌شود. ایجاد چنین تجربه‌ای مستلزم متکی شدن بر تعاملات انسانی‌تر است. در این مدل،بانک‌ها برای انجام خدمات B2B و B2C از شبکه‌سازی انسان به انسان استفاده خواهند کرد. بنابر اصل تقابل هنگامی که پای ادبیات فروش به میان می‌آید، مردم به چیزهایی که به آن‌ها پیشنهاد می‌شود واکنش بهتری نشان می‌دهند.

معاملات آنلاین و رسانه‌های اجتماعی روش‌های نوینی را برای ایجاد ارتباط با مشتریان فراهم نموده‌اند. اما ایجاد ارتباط شخصی، انسانی و مستقیم با مشتریان از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردار است. درنتیجه پیش‌بینی می‌شود که ارتباط مستقیم و شخص‌محور، ازجمله روندهای سنتی پراستفاده‌ی بانکداری در سال ۲۰۱۹ باشد.

 

نبرد بر سر پرداخت‌های سریع‌تر بالا خواهد گرفت

ارائه‌ی متدهای پرداخت سریع یکی از اصلی‌ترین میدان‌های رقابت در میان بانک‌های مختلف است. پیشرفت‌های فناوری باعث شده تا طیف وسیعی از روش‌های پرداخت دیجیتال به وجود آمده و توسط بانک‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. در این میان برخی از بانک‌ها حتی از فناوری بلاکچین نیز الهام گرفته و ارز رمزنگاری شده‌ی ریپل (Ripple) را جایگزین سوئیفت در پرداخت‌های بین‌المللی کرده‌اند.

برخی از بانک‌های بزرگ‌تر امکان پرداخت‌ آنی (یا همان RTP) را فراهم نموده‌اند. این مسئله مزایای فراوانی ازجمله امکان حرکت سریع و آسان پول را به ارمغان می‌آورد. یکی دیگر از موارد کاربرد پرداخت‌های سریع، در تجارت‌های بین‌المللی در سطح شخصی است. اگر چنین فناوری سودمندی به صورت بین مرزی و چند ملیتی در دسترس است، پس چرا شرکت‌های کوچک و فروشندگان شخصی باید از آن غافل شوند؟

بریتانیا دریافت هزینه در قبال استفاده از خدمات ماشینی را برای مشتریان لغو کرده است و کاربران این منطقه به صورت رایگان می‌توانند از این خدمات برخوردار شوند. این مورد یک قدم بزرگ برای افزایش جذابیت جابه‌جایی پول برای مشتریان است.

 

بانک‌های دیجیتالی قدرت خواهند گرفت

با وجود فشار برای افزایش تعاملات انسانی، پیش‌بینی می‌شود که بانک‌های دیجیتالی همچنان روند رو به رشدی داشته باشند. برخی عقیده دارند که بانک‌های دیجیتالی مشتریان خود را از خطر سرقت حفظ می‌کنند. بانک‌های دیجیتالی با استفاده از مواردی همچون احراز هویت دو عاملی، رمزنگاری و همچنین سیستم‌های تشخیص تقلب باعث جلب توجه کاربران شده‌اند.

برخی از بانک‌هایی که از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند، سرعت کمتری برای به‌روزرسانی امنیت دیجیتالی خود دارند. این مسئله باعث شده تا چنین بانک‌هایی با افت تعداد کاربران و مشتریان خود مواجه شوند.

بزرگ‌ترین نقطه قوت بانک‌های دیجیتالی در سریع و آنی بودن آن‌ها است. این مسئله به خصوص در مورد تراکنش‌ها و درخواست‌های مشتریان نقش حیاتی و تعیین کننده‌ای دارد. به لطف وجود فناوری‌های مختلف، نسل جوان عادت به سریع و آنی بودن کارهای خود دارند. درنتیجه جای تعجب نیست که این نسل بانک‌های دیجیتالی مانند مونزو (Monzo) و خدمات آن‌ها را به بانک‌های سنتی ترجیح دهند.

ماهیت دیجیتالی بودن باعث شده تا بانک‌های دیجیتال از امنیت بیشتری نسبت به بانک‌های فیزیکی و روندهای سنتی در بانکداری داشته باشند. چرا که قطعا میزان جرم و جنایت در بانک‌های فیزیکی و سنتی بسیار بیشتر از بانک‌هایی خواهد بود که از لحاظ فیزیکی وجود خارجی ندارند.

 

فناوری در کنار روندهای سنتی در بانکداری

در نهایت می‌توان گفت که سهم فناوری و روندهای سنتی در بانکداری و خدمات بانکی با یکدیگر برابر است. در سال ۲۰۱۹ فناوری باعث افزایش وابستگی به داده‌ها خواهد شد. اما در مقابل روندهای سنتی در بانکداری و تعاملات چهره به چهره در خدمات بانکی نیز قدرت خواهد گرفت. برندهای سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ تلاش‌های متفاوتی را برای انسانی‌تر کردن چهره‌ها و تعاملات خود خواهند داشت.

در سمت مقابل همین برندها با تکیه بر پیشرفت‌های فناوری سعی در سریع‌تر و ارزان‌تر کردن مسائل مالی خود خواهند داشت. در نهایت می‌توان گفت که چشم‌انداز بانکی آینده، ترکیبی است از حرکت به سمت دیجیتالی شدن و همچنین تقویت چهره‌ی انسانی‌ آن‌ها.

 

 

منبع
Bankingtech

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا