بین الملل

روپیه هند از بدترین عملکرد آسیا به بهترین عملکرد رسید

تنها ۵ هفته طول کشید که ارز هندوستان که بدترین عملکرد آسیایی را داشت، بهترین عملکرد این منطقه را به خود اختصاص دهد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، تنها ۵ هفته طول کشید که ارز هندوستان که بدترین عملکرد آسیایی را داشت، بهترین عملکرد این منطقه را به خود اختصاص دهد.
نرخ مبادله روپیه هند با تضعیف دلار و رشد جریان ورودی ارز خارجی، تقویت شد. روپیه که اوایل فوریه در نرخ برابری دلاری بیش از ۷۱ معامله می‌شد، این هفته تا نرخ ۶۹.۱ تقویت شد، که قوی‌ترین نرخ آن از آگوست گذشته تا کنون است. نرخ برابری روپیه با دلار در پایان هفته معاملاتی گذشته، رکورد ۶۸.۵۷ را هم به ثبت رساند.

کارشناسان می‌گویند خوش‌بینی در مورد شانس بالای نخست‌وزیر، «نارندرا مودی»، برای پیروزی در انتخابات و کاهش تنش‌های اخیر بین هند و پاکستان، دو دلیل اصلی تقویت روپیه هستند.

یکی از کارشناسان که معتقد است نرخ برابری روپیه تا پایان ماه جون به ۶۷ می‌رسد، می‌گوید تغییر سیاست‌گذاری مالی بانک‌های مرکزی جهان به نرخ بهره کمتر، سرمایه‌گذاران زیادی را به سوی بازارهای در حال ظهور فرستاده است.

تا ۱۸ مارچ سال جاری، سرمایه‌گذاران خارجی ۳.۳ میلیارد دلار سهام هندی خریداری کرده‌اند که این بیش از نیمی از ۵.۶ میلیارد دلار سرمایه ورودی به هند در این بازه را تشکیل می‌دهد. این باعث شد روپیه هند به بالاترین میزان خود از آگوست تا کنون برسد.

یکی دیگر از دلایل تقویت روپیه، توافق هند و ایران برای پرداخت پول واردات نفت ایران با روپیه هند است. منابع آگاه می‌گویند یوکوبانک هند قرار است جزئیات این مکانیزم پرداخت را ظرف ۱۰ روز آینده اعلام کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا