امور زیربناییراه و ساختمان

خسارت ۳۵۰ میلیارد تومانی سیل به گلستان و مازندران

ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی نوشت: وزیر راه وشهرسازی گفت:‌ میزان خسارات وارده سیل در استانهای مازندران و گلستان به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد اولیه شده و یکی از مشکلات اساسی در استان مازندران انجام نشدن سدسازی به اندازه کافی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد اسلامی افزود: لایروبی نشدن رودخانه ها در مازندران و گلستان نیز از دیگر مشکلات وقوع سیل است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اقدامات در استان مازندران برای بازآفرینی زندگی انجام شده و رانش زمین موجب مسدود شدن جاده ها در محورهای کیاسر و سوادکوه شده بود که اقدامات موقت برای عبور و مرور به انجام رسید و همچنین با تمهیداتی که وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد داد، کار نشاکاری کشاورزان نیز به موقع انجام خواهد شد.

همچنین بخوانید

وی خاطرنشان ساخت: همه استان ها به اطلاعیه های هواشناسی توجه می کنند و اطلاع رسانی ها از ۲۳ اسفند آغاز شد و ستاد بحران نیز در حال آماده باش بود، اما نبود سد سازی کافی در استان مازندران از مشکلات اساسی محسوب می شود.

سیل گلستان و مازندران

اسلامی اظهار داشت: آزادسازی حریم جاده ها نیز برای مقابله با سیل و هدایت آب های روان یکی از مسائلی است که باید انجام شود.
وزیر راه و شهر سازی افزود: زه کشی در استان های شمالی موجب عبور راحت تر آب می شود بنابراین این پروژه نیز در ستاد بحران پیگیری شد و قرار شد زه کشی ها انجام شود تا هم بازدهی کشاورزی بهتر شود و نیز هدایت آب مطلوبتر انجام شود.

به گفته وی، استان گلستان بعد از یک دهه خشکسالی در شرایط موجود نیازمند اقدامات لازم برای هدایت آبهای سطحی است.
اسلامی خاطرنشان کرد: لازم است در استان مازندارن برای ورودی آب از نقاط بالادست دو اقدام اساسی با کمک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهر سازی انجام شود که مهار آب و توسعه آبخیزداری باید به مورد اجرا گذاشته شود.
وی افزود: تثبیت خاک و جلوگیری از رانش خاک نیاز به شمع کوبی و دیواره سازی دارد که در دستور کار است و بودجه لازم نیز توسط سازمان برنامه و بودجه از دولت درخواست خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در زمینه شیوه مقابله در زمان بحران گفت: تعرض به رودخانه ها یکی از مشکلاتی است که باید جلوگیری و کنترل شود و وجود تجهیزات و امکانات مورد نیاز در زمان بحران از اقدام هایی است که در زمان بحران عملکردها سریعتر و بهتر باید باشد.
اسلامی درباره روند امداد رسانی گفت: روستاهایی که در رویارویی با سیل قرار داشتند، تخلیه شده و مردم در چادر و مکان های امن اسکان موقت یافته اند و وعده غذایی گرم در سه نوبت بین مردم توزیع شده و آب هم تا میزان قابل توجهی فروکش کرده است.

**تعادل دربخش عرضه و تقاضا با تولید مسکن
وزیر راه وشهر سازی درباره اولویت های این وزارتخانه در سال ۹۸ گفت: یکی از اولویت های امسال مسکن است و تعادل دربخش عرضه و تقاضا با رویکرد دائمی شدن تولید مسکن با ارزیابی نیاز سالیانه یک میلیون واحد مسکونی برای خانه اولی ها در اولویت این وزارتخانه قرار دارد.

وی، سه عامل پشتیبان، مشوق و تسهیل کننده در کنار تکمیل ۴۰۰ هزار واحد جدید و واگذاری و عرضه زمین با رویکرد ساده سازی مورد نظر است.
به گفته این مقام مسئول، افزایش وام مسکن از ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و افزایش دوبرابری برای زوجین و انتقال به خریدار نیز از دیگر تسهیلاتی است که برای خرید مسکن پیش بینی شده است.
اسلامی تصریح کرد: جاده سازی جاده های شریانی و اصلی پرترافیک در اولویت قرار دارد و آزادراه تهران شمال تا سال ۱۳۹۹ افتتاح خواهد شد. ساخت ۳۰۰ کیلومتر جاده در سطح کشور نیز در دست اقدام است و اولویت محوری اینکه نسبت به تکمیل و ایمن سازی نقاط حادثه خیز در جاده ها اقدامات سریعتر انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سال ۹۸ اتصال خط راه آهن و کریدودرها و تولید واگن و لکوموتیو با استفاده از توان داخلی در دست اقدام است تا بدین ترتیب بتوان به تولید رونق داد و شعار سال را تحقق بخشیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا