بورسبورس اوراق

رشد ۵۳۵ واحدی شاخص بورس در نخستین روز معاملاتی سال ۹۸/ خودرویی‌ها خوش درخشیدند

معاملات نخستین روز کاری سال ۹۸ با رشد ۵۳۵ واحدی شاخص بورس تهران به پایان رسید. جهت گیری امروز شاخص بورس تهران که بیش از هر چیز تحت تاثیر نمادهای «فارس»، «رمپنا» و «وامید» قرار داشت، توانست شاخص یاد شده را به سطح ۱۷۹ هار و ۱۹۴ واحد برساند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نخستین روز معاملاتی سال ۹۸ با پیشروی قیمت‌های سهام در اکثر گروه های بازار سرمایه آغاز شد. این افزایش قیمت که در گروه‌هایی همچون پالایشی، خودرویی و بعضی دیگر از تک سهم ها نمود بیشتری داشت، باعث شد تا در پایان این روز شاخص بورس تهران رشدی ۵۳۴ واحدی را در کارنامه امروز خود به ثبت برساند. این رشد که به منزله کسب بازده ۰.۳ درصدی در روز جاری بود سبب شد تا در نهایت شاخص بورس تهران به سطح ۱۷۹ هزار و ۱۹۴ واحد برسد و به رسم معاملات کم حجم سالهای گذشته حجم اندکی از تبادل سهام را در روز جاری از آن خود کند.

بر این اساس بازار سهام کشور نخستین معاملات سال ۹۸ را در حالی آغاز کرد که به پیروی از روزهای معاملاتی در سال‌های پیشین با افزایش هر چند اندک تقاضا در داد و ستد نمادهای شاخص‌ساز مواجه شد. حجم پایین تقاضا در این نمادها که در نخستین روزهای معاملاتی سال‌های پیش نیز مسبوق به سابقه بوده از آن روی شکل گرفته که حجم اندک معاملات در روزهای آغازین هر سال به سبب تعطیلات نوروزی امری دور از انتظار نیست. معامله گران بازار سهام که در روزهای ابتدایی هر سال در تعطیلات سال نو به سر می‌برند، امسال نیز به سنت هر سال در نخستین روزهای کاری سال جاری جنب و جوش اندکی در معاملات از خود نشان دادند. با این وجود شاهد آن بودیم که همین سطح اندک معاملات در این روز توانست نمادهای بسیاری را به صف خرید بکشاند و تعداد بیشتری را در محدوده مثبت قیمتی نگهدارد. بر این اساس رشد نمادهای کم‌ وزن بازار که گاه و بی گاه و در غیاب رونق معاملات در نمادهای بنیادی، رخ می‌دهد، امروز نیز تکرار شد؛ تکراری که در نهایت صعود ۴۲۲ واحدی شاخص هموزن را در پی داشت و سبب شد تا در این روز نماگر یاد شده ۱.۲۸ درصد بر ارتفاع خود بیافزاید.

خودرویی‌ها در اوج

امروز را بدون شک می توان روز نمادهای کوچکتر بازار نامید. نماد‌های سبک وزن‌تر بازار سهام در این روز توانستند رشد خوبی را از خود به نمایش بگذارند. از میان این نمادها  آنچه که بیش از هر چیز مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت رشد قیمت مناسب در سهم‌های گروه خودرویی بود. در این روز نمادهای گروه های یاد شده به لطف تقاضای اندک در نمادهای دلاری و به دلیل خوش بینی های شکل گرفته  در مورد گزارش‌های ماهانه توانستند از افزایش قیمت ۵ درصدی را به ثبت برسانند پس از هفته‌ها در صدر فهرست ارزش معاملات بورس ظاهر شوند. این اساس نمادهای «خساپا»، «خودرو»، «خپارس» و «خزامیا» سایر نمادهای قطعه‌ساز روز خود را در حالی به پایان بردند که تمامی این نمادها دارای تقاضاهای چند میلیونی در سقف مجاز قیمت روزانه خود بودند؛ عاملی که توانست ضمن خوش بین کردن سهامداران گروه خودرویی به آینده قیمت‌ این نمادها، نقشی مهم در پیشروی قابل توجه شاخص هم وزن در روز جاری ایفا کند.

رشد پر قدرت قندی‌ها در نخستین روز سال

معاملات امروز بازار سهام به جز گروه خودرویی گروه‌های کامیاب دیگری نیز داشت. در این روز نمادهای حاضر در گروه قندی نیز توانستند بازده مناسبی را برای سهامداران خود به ارمغان بیاورند. نمادهای این گروه که همچون سهم های خودروی آینده ای مثبت را در ذهن سهامداران خود و فعالان کوتاه‌مدتی در بازار سرمایه رقم زده‌اند در این روز توانستند همچون خودرویی‌ها، سهمی قابل توجه در پیشروی شاخص هم وزن داشته باشند. بر این اساس تنها نمادی که طی روز جاری در گروه قندی با افزایش ۵ درصدی در قیمت هر سهم، روز خود را به پایان نبرد نماد معاملاتی شرکت قند مرودشت بود. به جز نماد یاد شده سایر نهادها همچون «قهکمت»، «قشیر» و «قلرست» معاملات خود را در سقف قیمت روزانه به پایان بردند.

کرک اسپرد مناسب، نویدبخش روزهای خوب نمادهای پالایشی

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد نمادهای بنیادی در معاملات روز جاری از نقش و جایگاه چندانی برخوردار نبودند با این حال آنچه که در بررسی معاملات این نمادها بالاخص نمادهای پالایشی به چشم می‌خورد این است که  سهام پالایشی‌ها اگرچه در حال حاضر از رونق چندانی در معاملات خود برخوردار نیستند اما نباید این مسئله را به مفهوم پایان مسیر رونق در پالایشی‌ها تلقی کرد.

نماد های یاد شده که همواره در معاملات خود نیم نگاهی به ارزش قیمت جهانی نفت دارند در در هفته‌های اخیر و پس از آنکه بهای جهانی طلای سیاه محدوده باثبات ۶۶ دلار به ازای هر بشکه نفت برنت را برای خود برگزید، از موقعیت خوبی برای رشد در هفته های پیش رو برخوردار شده‌اند. پالایشی‌ها که در ماه های منتهی به پاییز سال ۹۷ با کاهش قابل توجه قیمت در معاملات خود مواجه شده بودند در هفته های گذشته و پس از آنکه  معاملات نماد های بنیادی به خصوص فلزی – معدنی‌ها با افزایش تقاضای مناسب مواجه شد. فضای مناسبی را برای رشد و مهیا دیدند.

به نظر می‌رسد نماد های یاد شده حالا و پس از آنکه قیمت فرآورده‌های نفتی در مقایسه با قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در محدوده خوبی قرار گرفته است، به سبب افزایش کرک اسپرد تولید محصولات نفتی بتوانند رشد خوبی را در هفته‌های آتی تجربه کنند. از این رو به نظر می رسد ضعف قیمت در نمادهایی یاد شده تنها اصلاح رشد‌های قبلی باشد و بازار همچنان بتواند بر روی افزایش قیمت این نمادها در هفته های پیش رو حساب باز کند؛ افزایشی که با پایان تعطیلات و رونق گرفتن روند معاملات امری دور از انتظار نیست و به شرطی که قیمت جهانی نفت در محدوده کنونی پایدار بماند و قابل حصول خواهد بود.

آمار و ارقام بازار

امروز شاخص که در نهایت بازدهی ۰.۳ درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهایی «رمپنا»، «وامید» و «همراه» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح ۱۷۹ هزار  و ۱۹۴ واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه تاثیر منفی ۱۹۸ واحدی نماد «فارس» بر نماگر اصلی بازار، محدود شد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۳۵۶ میلیارد تومان بوده است که از این میان ۳۰۴ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای خودرویی با مجموع ارزش معاملات ۴۰ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی، سرمایه گذاری‌ها، فلزات اساسی و حمل و نقل نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایش ۳۰ واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «کگهر» و «سمگا» پذیرفته است. ارزش معاملات سهام در فرابورس طی امروز ۱۳۶ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر ۵۳۱ میلیون سهم بود، این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۲۵۹ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا