انرژی

وضعیت برق و سوخت در مناطق سیل زده

اولین روزهای سال نو، سیل در استان های شمالی و جنوبی قدرت نمایی کرد و امدادرسانی به شهرهای بحران زده، در دستور کار قرار گرفت. آن گونه که از سخنان وزیر نیرو بر می آید از وضعیت بارش ها می توان نتیجه گرفت دوره طولانی خشکسالی در ایران رو به پایان است. بارش ها نوید ورود به دوران ترسالی را می دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی یه نقل از خبرآنلاین، ،هواشناسی درباره وقوع سیل و سیلاب در استان‌هایی از ایران طی روزهای آینده نیز هشدار داده است. هر چند سیل در استان های لرستان و شیراز، اخبار سیل گلستان و مازندران را تحت تاثیر قرار داده اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد وضعیت در این استان‌ها نیز هنوز عادی نیست و عملیات امدادرسانی با برپایی بیمارستان های صحرایی و توزیع غذا و … ادامه دارد.

 خسارت به بخش کشاورزی

همچنین بخوانید

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد سیل به بخش کشاورزی در دو استان مازندران و گلستان بیش از ۱۶۴۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است. بر اساس اعلام مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی بخش عمده خسارت به استان گلستان وارد شده است.

سید محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات در این خصوص گفته است: بخش کشاورزی بخش عمده ای از زمین های کشاورزی و باغات در این سیل دچار آسیب شده اند. سید محمد موسوی با اعلام این خبر، اظهار داشت: سیل به بخش کشاورزی استان گلستان ۱۰۹۰ میلیارد تومان خسارت زده که از این میزان ۷۶۰ میلیارد تومان به زیربخش زراعت، ۱۵۰ میلیارد تومان به زیربخش آب و خاک و زیرساخت ها، ۱۲۰ میلیارد تومان به زیربخش باغبانی و ۶۰ میلیارد تومان به زیربخش های دام، طیور و آبزیان خسارت وارد شده است.

وی سطح اراضی کشاورزی خسارت دیده از سیل گلستان را ۲۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی بالای ۹۰ درصد خسارت دیده اند و خسارت ۱۵۰ هزار هکتار دیگر بین ۳۰ تا ۶۰ درصد بوده است. موسوی گفت: ۷۲ هزار و ۳۵۵ هکتار از اراضی زراعی و ۱۷ هزار و ۴۹۱ هکتار از اراضی باغی استان مازندران از سیل خسارت دیده اند.

وی ادامه داد: تلفات دام های سبک و سنگین استان مازندران ۲۳۳۰ راس بوده و سیل به ۱۲ واحد مرغداری و ۱۰ واحد آبزی پروری این استان خسارت وارد کرده است.  سخنان وزیر جهاد کشاورزی در خصوص خسارات به این بخش اینجاست.

سیل مازندران و گلستان

 اعتبارات فوری برای حل بحران

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرده است با هدف امدادرسانی فوری به استان های سیل زده سمنان، خراسان شمالی، گلستان و مازندران، ۳۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.سخنان وی در ستاد بحران اینجاست.

محمدباقر نوبخت اما تاکید دارد حسب ابلاغ ریاست جمهوری، مجوز تخصیص مجدد یکصد میلیارد ریال تنخواه برای هر یک از  استانداری های مازندران و گلستان صادر شده است تا با همکاری سازمان مدیریت بحران، همز زمان با ارائه کمک های اضطراری به آسیب دیدگاه نسبت به ارزیابی هسارات وارده به شهروندان اقدام نموده و در اسرع وقت گزارشی از میزان خسارت به هر خانوار را برای ارسال کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به هر یک از خانوارها به تناسب خسارت وارده به سازمان برنامه و بودجه ارسال نمایند . پرداخت بیمه بیکاری به سیل زدگان بیکار شده نیز در دستور کار است.

توزیع سوخت رایگان در مناطق زلزله زده

بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش، سیدمحمدرضا موسوی‌خواه گفت: با توجه به اطلاع‌رسانی ستاد بحران پیش از رویداد سیل، بیش از ۳۶۰ هزار لیتر بنزین، بیش از ۵۶۰ هزار لیتر نفت سفید و بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار لیتر نفت‌گاز در فروشندگی‌های روستایی استان گلستان ذخیره‌سازی شده که کمک موثری برای تامین کامل سوخت این مناطق بوده است.

وی همچنین از استقرار جایگاه‌های سیار بنزین در شهرستان آق قلا و دو نفتکش کوچک نفت‌گاز و همچنین توزیع ظرف‌های ۲۰ لیتری بنزین برای تامین سوخت قایق‌ها و بالگردهای امدادی در این شهرستان خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از ارائه بیش از ۵۰ هزار لیتر نفت گاز رایگان به تراکتورها و خودروهای امدادی و توزیع بیش از هزار لیتر بنزین رایگان میان قایق‌های امدادی و تامین سوخت مورد نیاز بیش از ۵۵ فروند از بالگردهای امداد و نجات خبر داد و افزود: از ابتدای وقوع بحران در استان‌های سیل‌زده، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سوخت بالگردهای امدادی ارتش و سپاه را تامین کرده و همچنین ۱۸۰ هزار کیلوگرم گاز مایع (پیک‌نیک) در بین خانوارها توزیع شده است.

وضعیت تامین برق

محمدحسن متولی زاده، کدیرعامل توانیر نیز با بیان این که شبکه های برق به طور طبیعی در مقابل شرایط جوی آسیب پذیر هستند، تصریح کرد: با این حال به دلیل اطلاعاتی که از پیش‌تر توسط همکاران ما کسب شده بود، آمادگی لازم در میان پرسنل برقی در مناطق سیل زده وجود داشت به طوری که در استان های گلستان و مازندران بیش از ۹۰ درصد شبکه های برق  آسیب دیده این دو استان در ۵ ساعت اول رفع شد و در حال حاضر وضعیت در این استان ها طبیعی است  و تنها در انتظار تخلیه سیلاب هستیم تا برق منازل در شهرها و روستاهای گلستان وصل شود.

به گفته متولی زاده هم اکنون در استان های لرستان و کهکیلویه و بویراحمد به دلیل بارش‌های شدید، بخشی از شبکه های برق در این استان‌ها دچار آسیب دیدگی شده اند.

مدیرعامل توانیر با بیان این که در این استان ها تنها برق تعدادی از روستاها به دلیل آسیب دیدگی شبکه قطع است، تصریح کرد: به دلیل بسته شدن راه های مواصلاتی روستایی در این استان ها، امکان دسترسی به تعدادی از روستاها وجود ندارد و به همین دلیل همکاران ما منتظر بازگشایی مسیرتوسط نیروهای راهداری هستند.

متولی زاده تصریح کرد: در شهرهای بزرگ این دو استان هیچ مشکل برقی وجود ندارد و شرایط عادی است.

وی تاکید کرد: گروه‌های  عملیاتی برق با تجهیزات کافی آماده هستند و به محض باز شدن مسیر برای وصل شدن برق روستاها اقدام خواهند کرد.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا