اقتصاد کلان

عوامل موثر در زیان‌ده شدن بنگاه‌های اقتصادی؛ از ضعف مدیریت تا بالا بودن هزینه‌های بالاسری

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دولتی پیش از واگذاری به دلیل مدیریت‌های ضعیف و بالا بودن هزینه‌های بالاسری زیان‌ده هستند و ساختار آنها باید پیش از واگذاری اصلاح شود.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده درباره عملکرد مدیران بنگاه‌های اقتصادی برای زیان‌ده کردن این بنگاه‌ها به منظور واگذاری، گفت: نمی‌توان چنین ادعایی را پذیرفت چراکه این ادعا یعنی گروهی سازمان یافته واگذاری‌ها را با هدف‌های خاصی دنبال می‌کنند. در صورتی که اسناد و مدارک این ادعاها وجود دارد افراد مطلع مدارک را به نهادهای نظارتی از جمله مجلس، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات ارائه کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه زیان‌ده بودن بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دولتی پیش از واگذاری به دلیل مدیریت‌های ضعیف، بالا بودن هزینه‌های بالاسری و… غیرقابل انکار است اما نمی توان ادعا کرد که این بنگاه ها را با هدف قبلی زیان‌ده می‌کنند.

وی اظهار کرد: براساس قانون اصل ۴۴ برای سازمان‌ها و دستگاه‌ها که به دنبال واگذاری بنگاه‌های اقتصادی خود هستند فرصتی فراهم شده تا در وهله نخست اصلاح ساختار انجام دهد سپس فرآیند واگذاری صورت گیرد؛ در صورت تحقق این مهم بنگاه‌ها زیان‌ده واگذار نمی‌شوند بنابراین دولت می‌تواند از واگذاری آنها سودهای مناسبی به دست آورد.

همچنین بخوانید

واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به منظور افزایش بهره‌وری

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: برخی از بنگاه‌های اقتصادی شرایط نامناسبی دارند به همین دلیل نمی‌توان آنها را پیش از واگذاری به سوددهی رساند به همین دلیل بنگاه‌ها را با هدف افزایش بهره‌وری، تولید و… واگذار می‌کنند.

فولادگر با بیان اینکه در برخی کشورها بنگاه‌های اقتصادی زیان‌ده که در هیچ شرایطی به سوددهی نمی‌رسند را با مزایای خاصی واگذار می‌کنند، تصریح کرد: اگرچه نمی‌توان زیان‌ده کردن بنگاه‌های اقتصادی را به منظور واگذاری رد کرد اما نباید این امر را یک اصل و رویه دانست.

گزارش نحوه واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال در نوبت قرائت در صحن علنی مجلس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال اظهار کرد: گزارشی در این خصوص تهیه شده و در نوبت قرائت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است./

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا