بورسبورس اوراق

رشد دو هزار و ۸۸۳ واحدی شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت/ جهش قیمت نمادهای خودرویی در نخستین معاملات سال ۹۸

در این هفته که سه روز معاملاتی داشت، شاخص بورس تهران سفر خود را از سطح ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرد و توانست با ثبت سه رشد پیاپی خود را به سطح ۱۸۱ هزار و ۵۴۲ واحد برساند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  نخستین هفته از سال ۱۳۹۸ نیز با ثبت عملکرد مثبت در بازار سهام به پایان رسید. در این هفته که سه روز معاملاتی داشت، شاخص بورس تهران سفر خود را از سطح ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرد و توانست با ثبت سه رشد پیاپی خود را به سطح ۱۸۱ هزار و ۵۴۲ واحد برساند. این رشد  دو هزار و۸۸۳ واحدی که در نهایت بازدهی ۱.۶۱ درصدی را برای شاخص کل بورس تهران به ارمغان آورد، از طریق افزایش تقاضا در نمادهای که کم وزن‌تر همچون خودرویی‌ها، سیمانی‌ها و قندی‌ها توانست طی این هفته شاخص هم وزن را با رشدی مثال‌زدنی روبرو کنند.

دو روز ابتدایی در هفته جاری بیش از هر چیز با افزایش تقاضا در نمادهای خودرویی به پیش رفت؛ تقاضایی که در نبود معامله‌گران و سرمایه‌گذاران  بنیادی بازار به بخش های قندی و سیمانی در بورس و فرابورس تهران نیز سرایت کرد و موجب شد تا طی این دو روز شاخص هم وزن رشدی نزدیک به هزار واحد را تجربه کند.

استراحت دور روزه نمادهای بنیادی و رشد کوچکترها

معاملات سال جاری در حالی آغاز شد که در سال گذشته و طی یک ماهه پایانی منتهی به اسفند ماه سال ۹۷ نمادهای گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های معدنی نظیر «فولاد»، «فملی»، «کچاد» و «کگل» بازدهی مناسب را به ثبت رسانده بودند، بازدهی که در ادامه این دوره  به نمادهای حاضر در صنعت پتروشیمی نیز سرایت کرد و موجب رشد شاخص گروه شیمیایی در بازار سهام کشور شد.

با این حال از آنجا که به طور سنتی انتظار می رفت روزهای ابتدایی سال نو از لحاظ حجم نقدینگی، معاملات از رونق چندانی برخوردار نباشند، کم شدن تقاضا در نمادهای یاد شده که آنها را به عنوان نمادهای بنیادی یا دلاری بازار نیز می شناسیم، امری دور از انتظار نبود. بر همین اساس معاملات سال جاری در حالی آغاز شد که حجم اندک نقدینگی آماده به معامله در نمادهای سنگین وزن بازار همچون پتروشیمی‌ها و فلزی-معدنی‌ها سبب شد تا در دو روز ابتدایی شاهد ورود نقدینگی و افزایش تقاضا در نمادهای خودرویی نظیر «خودرو»، «خساپا» و سایر نمادهای قطعه ساز باشیم. هجوم تقاضا به نمادهای یاد شده طی دو روز ابتدایی هفته سبب شد تا این نمادها، ضمن ثبت صف‌های خرید قدرتمند، اغلب بازدهی در حدود ۱۰ درصد را نسیب سهامداران خود کنند.

تقاضای یاد شده که خود را به نمادهای سیمانی و قندی و به طور کلی تمامی نمادهایی که برای افزایش قیمت نیاز به نقدینگی چندانی نداشتند رساند، موجب افزایش ۴۲۲ واحدی شاخص هم وزن، در روز دوشنبه شد. این افزایش که به دلیل رونق تقاضا در نمادهای یاد شده در روز سه‌شنبه نیز تداوم یافت، توانست رشد دور از انتظار ۶۵۲ را برای شاخص کل هم وزن به ارمغان بیاورد که به معنی صعود ۲ درصدی  نماگر یاد شده، در دومین روز معاملاتی هفته بود. در این روز به مانند روز گذشته شاخص بورس تهران که بیش از هر چیز تحت تأثیر افزایش قیمت در نمادهایی همچون «رمپنا» و «همراه» و بانک پاسارگاد بود به دلیل نبودن تقاضای مناسب در نماد های دلاری نتوانست رشدی بیش از ۵۹۲ واحد را به ارمغان بیاورد.

بازگشت دلاری‌ها به زمین بازی

با این حال چهارشنبه روزی متفاوت برای داد و ستدها در بازار سهام کشور بود. در این روز افزایش تقاضا در نمادهای فلزی معدنی و پتروپالایشی اگر چه در حد این نبود که قیمت این نمادها را تا محدوده تا سقف محدوده مجاز روزانه افزایش دهد، با این حال بازده مناسبی را برای سهامداران به ارمغان آورد و توانست ۱۷۷۶ واحد به ارتفاع نماگر اصلی بازار بیافزاید. رشد یاد شده که بازدهی یک درصدی را در این روز برای بورس تهران به ثبت رسانده بود، بیش از هر چیز تحت تأثیر نمادهایی سنگین وزن همچون «فارس»، «فولاد» و «تاپیکو» حاصل شد. همین امر سبب شد تا رکود شکل گرفته در معاملات نمادهای بنیادی دو روز بیشتر دوام نیاورد و در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد بازگشت سرمایه به این نمادها باشیم.

با توجه به سابقه معاملات   نمادهای بنیادی در هفته های اخیر، از آنجا که نمادهای حاضر در گروه‌های پترو پالایشی و فلزی‌ها در ماه‌های اخیز به رغم وجود سایه سنگین تحریم‌ها، عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند و مناسبات موجود در بازارهای جهانی نیز عمدتا به نفع این نمادها تغییر کرده است می‌توان اینگونه انتظار داشت که در صورت ثبات سایر عوامل و بالا نگرفتن هیجانات سیاسی، بتوانیم شاهد تداوم رونق معاملات در روزها و هفته‌های آتی در این نمادها باشیم.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا