ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آموزش تقویت سیگنال وای فای با ۶ روش مختلف

 

آموزش تقویت سیگنال وای فای سبب خواهد شد دسترسی سریع‌تر و پایدارتری به اینترنت داشته باشید. در صورت داشتن یک محیط کاری پویا یا یک خانه هوشمند، اهمیت این موضوع دو چندان می‌شود.

 

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از گجت نیوز، سیگنال وای فای بسیار ارزشمند است! با هر ذره فاصله گرفتن از روتر بی‌سیم خود، رفته رفته قدرت سیگنال‌ دریافت شده توسط گجت‌ در دست شما کاهش پیدا می‌کند. با افزایش فاصله از یک مرز مشخص، وارد ناحیه تاریک شده و عملا دیگر امکان اتصال به اینترنت به صورت بی‌سیم از طریق روتر وای فای وجود نخواهد داشت. به وسیله تقویت سیگنال وای فای می‌توان ناحیه تاریک را دورتر کرد!

آموزش روش‌های تقویت سیگنال وای فای

برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه، ۶ روش افزایش کیفیت سیگنال وای فای را آموخته و سپس آن‌ها را به طور کامل فرا خواهیم گرفت.

  • ارتقای روتر به ۸۰۲.۱۱ac یا ۸۰۲.۱۱ax
  • جابه‌جا کردن روتر
  • سوئیچ به وایرلس مش
  • ارتقای دریافت‌کنند‌ه‌ها و آنتن‌های وای فای
  • استفاده از توسعه‌دهنده‌های وای فای (تکرارکننده‌ها)
  • ایجاد یک تقویت‌کننده آنتن وای فای به صورت دستی

ارتقای روتر به ۸۰۲.۱۱ac یا ۸۰۲.۱۱ax

ارتقای روتر، یکی از بهترین روش‌ها به منظور تقویت سیگنال وای فای است. اگر هنوز در حال استفاده از یک روتر ۸۰۲.۱۱g یا ۸۰۲.۱۱n هستید، با بهترین کیفیت سیگنال ممکن کمی فاصله دارید. استانداردهای بی‌سیم، مخصوصا اگر روی روترهای قدیمی سوار شده باشند، قادر به تولید سیگنال‌هایی توانمند نیستند. به همین دلیل در حال حاضر، استاندارد مورد استفاده در دستگاه تولیدکننده امواج وای فای باید ۸۰۲.۱۱ac باشد.

تقویت سیگنال وای فای

شاید مهم‌ترین تفاوت بین استانداردهای قدیمی و ۸۰۲.۱۱ac، توان عملیاتی داده در فاصله‌های انتقال مشابه باشد. به عنوان نمونه، حین استفاده از استاندارد ۸۰۲.۱۱n (منتشر شده در سال ۲۰۰۹)، سیگنال‌هایی با پهنای باند حداکثر ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه (حدود ۷۵ مگابایت بر ثانیه) تا فاصله ۴۵ متر تولید می‌شوند. این محدوده مربوط به محیط‌های داخلی بوده و برای محیط‌های بیرونی به ۹۰ متر افزایش پیدا می‌کند.

اما در زمان بهره بردن از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac (منتشر شده در سال ۲۰۱۴)، پهنای باند به ۱.۱۳ گیگابیت بر ثانیه (حدود ۱۶۵ مگابایت بر ثانیه) افزایش پیدا خواهد کرد، هر چند محدوده تحت پوشش در آن یکسان است. این موضوع نشان می‌دهد برای تقویت سیگنال وای فای اولین قدم توجه به استاندارد پیاده‌سازی شده در روتر بی‌سیم است.

سازمان IEEE، استانداردهای وایرلس را هر چند سال یک مرتبه ارتقا می‌دهد. جدیدترین استاندارد متداول مورد استفاده کنونی ۸۰۲.۱۱ac بوده و از سال ۲۰۱۴ شاهد استفاده از آن در روترها هستیم. در سال ۲۰۱۹، سازمان IEEE، رفته رفته در حال افزایش همکاری‌ها با دیگر سازندگان به منظور همه‌گیر کردن استاندارد ۸۰۲.۱۱ax است.

تقویت سیگنال وای فای

همانند سایر استانداردهای وای فای جدید معرفی شده در مقایسه با قبل، توان عملیاتی مجددا در ۸۰۲.۱۱ax افزایش پیدا کرده است. این مرتبه وسعت و منطقه تحت پوشش نیز بهبود پیدا کرده و تعداد دستگاه‌هایی که روتر بی‌سیم می‌تواند در آن واحد با آن‌ها ارتباط برقرار کند، بیشتر شده است. یکی دیگر از تغییرات جدیدترین استاندارد که به تقویت سیگنال وای فای کمک شایانی خواهد کرد، افزایش تعداد کانال‌های موجود در شبکه وایرلس است. این استادارد از ۲۵۶ زیر کانال به منظور مدیریت تراکم شبکه استفاده می‌کند.

به طور واضح، قیمت روترهای پشتیبانی‌کننده از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax بسیار بالا است، اما با خرید چنین محصولی، تا چند سال آینده نیازی به ارتقا نخواهید داشت و شبکه بی‌سیم خانگی یا احتمال خانه هوشمند خود را وارد سطح جدیدی خواهید کرد. البته این موضوع به معنی ضعف روترهای پشتیبانی‌کننده از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac نیست. این پخش‌کننده‌های سیگنال نیز حداقل تا ده سال دیگر، جوابگوی نیازهایتان خواهند بود.

جابه‌جا کردن روتر برای تقویت سیگنال وای فای

قرار دادن روتر زیر پله‌ها، داخل کابینت یا پشت توده‌ای فلز، شدیدا روی عملکرد آن تاثیر می‌گذارد. بعید نیست نیاز به تقویت سیگنال وای فای تنها با جابه‌جا کردن محل قرارگیری روتر وایرلس برطرف شود. پس تا می‌توانید اشیای اضافی را از سر راه آن بردارید تا آزادانه، موج‌های الکترومغناطیسی را گسیل کند.

 

 

در حالت کلی و بدون در نظر گرفتن معماری خاص یک خانه، بهترین محل برای قرار دادن روتر وای فای به منظور تقویت سیگنال وای فای هال است، به طوری که دستگاه پخش‌کننده سیگنال تا جای ممکن در مرکز خانه قرار بگیرد. به این ترتیب امواج به طور هموار منتشر خواهند شد. البته این بهترین حالت ممکن بوده و ممکن است فراهم ساختن شرایط آن امکان‌پذیر نباشد.

تقویت سیگنال وای فای

با این حال تا جای ممکن سعی کنید روتر را در مرکز خانه، در جایی آزاد خارج از محفظه‌ای خاص، قرار داده و اطراف آن را خالی کنید. بعید نیست برای انتقال روتر به منظور تقویت سیگنال وای فای نیازمند خرید کابل‌ها و سیم‌های طولانی‌تری باشید، اما در این راه خساست به خرج ندهید.

سوئیچ به وایرلس مش

وجود یک شبکه مش وایرلس خانگی، کاربر را از وجود سیگنال‌های دارای توان عملیاتی بالا در سرتاسر خانه خاطر جمع خواهد کرد. در شبکه‌های مش، از بیش از یک دستگاه شبکه به منظور افزایش محدوده پوشش‌دهی در کنار بالا بردن توان سیگنال در سرتاسر منطقه مورد نظر، استفاده می‌شود. با تقویت سیگنال وای فای به این روش، در زیر پله خانه، سیگنال‌هایی قدرتمند همانند زمان قرارگیری در طبقه دوم خانه، دریافت خواهید کرد.

برخلاف یک توسعه‌دهنده سیگنال وای فای، که یک شبکه توسعه یافته دیگر را ایجاد می‌کند، در شبکه مش، یک شبکه بی‌سیم یکپارچه وجود دارد. شبکه‌های مش از سال‌ها قبل، کاربردهای فراوانی در مجتمع‌های تفریحی و فروشگاهی، ورزشگاه‌ها، محل‌های برقرای فستیوال‌ها و کنسرت‌ها و دیگر محل‌های وسیع داشته‌اند. اما طی چند سال اخیر، شاهد ورود وایرلس مش به خانه‌ها بوده‌ایم.

تقویت سیگنال وای فای

اگر درباره نحوه ارتقای شبکه بی‌سیم خانگی خود به یک شبکه وای فای مش اطلاعات کافی ندارید، از گوگل کمک بگیرید. نحوه انجام این کار را در آینده، به طور مفصل در مطلبی شرح خواهیم داد.

ارتقای دریافت‌کنند‌ه‌ها و آنتن‌های وای فای

روتر وایرلس دارای یک آنتن بوده و از آن به منظور پخش کردن امواج وای فای در محیط پیرامون استفاده می‌کند. موازی با تلاش برای ارتقا به استاندارد ۸۰۲.۱۱ac یا حتی ۸۰۲.۱۱ax، باید ارتقای آنتن روتر را نیز مد نظر داشته باشید. این کار مزایای زیر را دارد:

  • افزایش محدوده برادکست: امکان اتصال به وای فای از هر اتاقی در خانه یا حتی چند متر آن طرف‌تر از منزل در کوچه و خیابان، یک نعمت است!
  • کنترل برادکست: یک آنتن قدرتمند دارای توان انتشار امواج در همه جهات، در مقایسه با آنتن‌های دارای جهت، ارجحیت محض دارد. با استفاده از این نوع آنتن‌ها می‌توان روی جهت پخش شدن سیگنال‌ها کنترل داشت.
  • سرعت وای فای بیشتر: علاوه بر افزایش محدوده تحت پوشش، تقویت سیگنال وای فای از طریق ارتقای آنتن سبب خواهد شد به پهنای باند بیشتری دسترسی پیدا کرده و اینترنتی پایدارتری داشته باشید.

به منظور تقویت سیگنال وای فای از این روش، دفترچه راهنمای روترتان را مطالعه کرده و از آنتن‌های پشتیبانی‌ شده توسط آن اطلاع پیدا کنید.

 

 

تقویت سیگنال وای فای

اگر از دستگاهی مجهز به دریافت‌کننده امواج وای فای استفاده می‌کنید، ارتقای آن نیز کمک شایانی به بهبود کیفیت دسترسی به اینترنت خواهد کرد. به عنوان نمونه می‌توان به ارتقای کارت شبکه بی‌سیم سیستم دسکتاپ منزل اشاره کرد. حتی اگر از بهترین روترهای وایرلس نیز استفاده کنید، در صورت قدیمی بودن دریافت‌کننده‌های امواج داخل گجت‌های مورد استفاده، نخواهید توانست از حداکثر توان روتر بهره ببرید.

استفاده از توسعه‌دهنده‌های وای فای (تکرارکننده‌ها)

اگر دارای یک روتر بی‌سیم پشتیبانی‌کننده از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac بوده و هنوز از مشکل ضعف سیگنال رنج می‌برید، می‌بایست دست به دامن یک توسعه‌دهنده شوید. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان بدون نیاز به کابل کشی‌های اضافی یا خرید دستگاه‌های شبکه پیچیده، محدوده تحت پوشش شبکه بی‌سیم خانگی را افزایش بدهید. اغلب اکستندر یا همان تکرارکننده‌ها (ریپیترها) به صورت پلاگ اند پلی کار می‌کنند، به همین دلیل اضافه کردنشان به شبکه وایرلس کنونی، کوچک‌ترین زحمت و دردسری نخواهد داشت.

تقویت سیگنال وای فای

استفاده از آداپتورهای پاورلاین‌ به مراتب سرراست‌تر بوده و کاربران زیادی آن‌ها را به اکستندرهای وای فای ترجیح می‌دهند. این نوع آداپتورها به طور مستقیم به پریز برق متصل می‌شوند. یک آداپتور نزدیک روتر قرار گرفته و با استفاده از کابل اترنت به آن متصل خواهد شد. آداپتور پاورلاین دیگر را در هر محلی که ضعف سیگنال وای فای در آنجا به خوبی احساس می‌شود، قرار خواهید داد. آداپتور ثانویه در اغلب مواقع، تمام نیازهای کاربر را برطرف خواهد کرد، مگر این که خانه یا محل کار، بسیار بزرگ و دارای نقاط کور متعدد باشد.

این نوع دستگاه‌ها، بر اساس نحوه سیم‌کشی برق منزل، خوب یا بد عمل خواهند کرد. پس اگر دارای منزلی قدیمی با سیستم سیم‌کشی ضعیف هستید، تقویت سیگنال وای فای به این روش چندان جوابگو نخواهد بود. در این شرایط باید به سراغ اکستندر وای فای بروید. این دستگاه‌ها خیلی ساده، سیگنال‌ها را دریافت کرده و بعد از تقویت، دوباره در محیط گسیل می‌کنند، گویا در محل قرارگیری تکرارکننده، یک روتر بی‌سیم دیگر قرار دارد.

ایجاد یک تقویت‌کننده آنتن وای فای به صورت دستی

یکی از جالب‌ترین روش‌ها برای تقویت سیگنال وای فای، استفاده از یک تقویت‌کننده آنتن دست‌ساز است. این وسیله را اغلب می‌توان خیلی سریع با استفاده از ابزار و وسایل موجود در منزل ایجاد کرد. در ویدیوی زیر نحوه انجام این کار توضیح داده شده است.

بسته به این که چقدر مایل به افزایش محدوده پوشش‌دهی امواج وای فای در خانه هستید، به اکستندر دست‌سازی متفاوتی نیاز خواهید داشت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا