بین الملل

دلایل جهش بزرگ قیمت نفت/بهبود چشم‌انداز تقاضا و احتمال تشدیدتحریم

پس از مشاهده نشانه‌هایی مثبت در مورد رشد اقتصاد جهان و کاهش عرضه نفت به علت تحریم‌های ضد ایران و ونزوئلا، قیمت نفت بیش از ۲ درصد جهش کرد و به رکورد جدیدی در سال ۲۰۱۹ میلادی، دست یافت.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، در پاین معاملات روز دوشنبه، پس از مشاهده نشانه‌هایی مثبت در مورد اقتصاد جهان و کاهش عرضه نفت به علت تحریم‌های ضد کشورهای ایران و ونزوئلا، قیمت نفت بیش از ۲ درصد جهش کرد و به رکورد جدیدی در سال ۲۰۱۹ میلادی، دست یافت. هر دو بنچ‌مارک، بزرگترین سود سه ماهه اول خود را در حدود ۱۰ سال اخیر ثبت کردند.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال- بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت-، ۱.۴۳ دلار یا ۲.۱ درصد جهش کرد و پس از ثبت رکورد ۶۹.۱۹ دلار، در ۶۹.۰۱ دلار بسته شد. این بالاترین رکورد قیمت نفت برنت از ماه نوامبر تا کنون است. بنچ‌مارک جهانی نفت در دوره ژانویه-مارچ ۲۷ درصد رشد کرده است.

قیمت هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۴۵ دلار یا ۲.۴ درصد جهش کرد و در ۶۱.۵۹ دلار بسته شد. در طول معاملات دیشب، این شاخص نفتی تا ۶۱.۷۲ دلار بالا رفت که بیشترین رکورد آن در ۵ ماه اخیر است. دابلیوتی‌آی در ۳ ماهه اول سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۳۲ درصد رشد کرده است.

جان کیلداف، از شرکای شرکت مدیریت سرمایه «اِگین کپیتال» در نیویورک، می‌گوید: داده‌های مثبت شاخص پی‌ام‌آی تولید چین و آمریکا به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، باعث به وجود آمدن روند صعودی در بازارها شده است، همچنین امیدها به پیشرفت در مذاکرات تجاری چین و آمریکا با اظهارات مثبت مقامات دو طرف، افزایش یافته است.

از سوی دیگر، میزان تولید نفت خام آمریکا در ماه ژانویه اعلام شد که با اندکی کاهش، به ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

عامل دیگر تقویت کننده بازارها، کاهش صادرات ایران و ونزوئلا تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا و کاهش تولیدات اوپک پلاس به علت توافق کاهش تولید این گروه بوده است.

طبق داده‌های رویترز، میزان تولیدات اوپک نسبت به ماه فوریه با ۲۸۰ هزار بشکه در روز روبرو شده و به ۳۰.۴ میلیون بشکه در روز رسید. این پایین‌ترین سطح تولید ماهانه اوپک از ۲۰۱۵ تا کنون است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا