اقتصاد کلان

کدام بازار بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد؟

بررسی وضعیت بازارهای مهم و موثر سال ۹۷ نشان می دهد، قیمت ها در ۱۱ ماهه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل از ان (۹۶) افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خلاصه وضعیت قیمت در بازارهای مختلف را در ۱۱ ماهه سال ۹۶ با سال ۹۷ را با استفاده از آمارهای بانک مرکزی بررسی کرده البته در این بررسی تنها شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی کل کشور با استفاده از آمار مرکز آمار ایران استفاده شده است.

بررسی های نشان می دهد که حداکثر افزایش نرخ ها مربوط به شاخص ارزش سهام معامله شده در بازار سهام با ۱۶۹.۴ درصد بوده و کمترین رشد قیمت ها نیز شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور با ۲۴.۸درصد بوده است. 

پس از بازار سهام باید گفت رشد قیمت ها در میانگین نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۶۴.۹ درصد اتفاق افتاده و میانگین نرخ هر دلار آمریکا در بازار آزاد شهر تهران با ۱۶۴ درصد در جایگاه سوم قرار گرفته است.

قیمت هر دلار آمریکا در بازار نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۶۴.۹ درصد و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید نیز به ترتیب ۱۵۷.۶ تا ۱۶۴.۹ درصد رشد داشته اند.

مقایسه خلاصه وضعیت قیمت در بازارهای مختلف طی ۱۱ ماهه نخست سال های ۹۶ و ۹۷ نشان می‌دهد که میانگین نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم که یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان در ۱۱ ماهه ۹۶ بوده به ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان در مدت مشابه سال گذشته رسیده که رشدی ۱۵۷.۶ درصدی داشته است.

این مقایسه برای میانگین نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در مدت زمان مشابه نیز حاکی از رشد ۱۶۴.۹ درصدی است. براین اساس در حالی که در یازده ماهه ۹۶ قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده، میانگین قیمت این سکه در یازده ماهه سال گذشته به ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

آمار منتشره از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران همچنین نشان می‌دهد که میانگین نرخ هر دلار آمریکا در بازار آزاد شهر تهران در یازده ماهه سال ۹۶، معادل ۳ هزار و ۹۹۴ تومان بوده که برای یازده ماهه سال گذشته به ۱۰ هزار و ۵۴۵ تومان رسیده است. براین اساس قیمت هر دلار آمریکا ۱۶۴ درصد در ۱۱ ماهه سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.

بر اساس بررسی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، این میانگین برای نرخ یورو در بازار آزاد شهر تهران در مدت زمان مشابه رشدی ۱۶۰ درصدی را نشان می‌دهد. براین اساس میانگین قیمت هر یورو در یازده ماهه سال ۹۶ برابر با ۴ هزار و ۷۳۴ تومان بوده که در یازده ماهه سال گذشته به ۱۲ هزار و ۳۰۶ تومان رسیده است.

اما بررسی بهای هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در تهران نیز نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی در شهر تهران در یازده ماهه سال ۹۶ به طور میانگین ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بوده که در یازده ماهه سال ۹۷ به ۷ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان افزایش یافته است. براین اساس میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی ۶۸.۸ درصد افزایش داشته است.

بورس در سال ۹۷

براساس آمار منتشره، شاخص ارزش سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) بالاترین درصد تغییر را با رشد ۱۶۹.۴ درصدی به خود اختصاص داده است. خلاصه وضعیت قیمت‌ها در شاخص ارزش سهام معامله شده در بازار سهام براساس ۱۰۰=۱۳۹۵ نشان می‌دهد که شاخص قیمت از ۹۳.۵ در یازده ماهه ۹۶ به ۲۵۱.۹ در یازده ماهه ۹۷ رسیده است.

از سوی دیگر شاخص تعداد سهام معامله شده در بازار سهام نیز براساس ۱۰۰=۱۳۹۵ نیز در مدت زمان مشابه از ۸۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم به ۱۹۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم افزایش یافته که رشدی ۱۲۴.۶ درصدی را ثبت کرده است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی کل کشور نیز که از سوی معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با استفاده از داده های مربوط به این شاخص از اطلاعات مرکز آمار ایران استخراج شده نیز حاکی از آن است که قیمت ها از ۱۰۸ در یازده ماهه ۹۶ به ۱۳۴.۸ در یازده ماهه ۹۷ رسیده که ۲۴.۹ درصد رشد را ثبت کرده است.

همچنین بررسی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور براساس (۱۰۰=۱۳۹۵) در یازده ماهه ۹۶ معادل ۱۰۷.۸ بوده که در یازده ماهه سال قبل به ۱۳۴.۵ رسیده و رشدی ۲۴.۸ درصدی را ثبت کرده است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور نیز براساس (۱۰۰=۱۳۹۵) در یازده ماهه ۹۶ معادل ۱۰۸.۶ بوده که این رقم برای مدت مشابه سال ۹۷ به ۱۳۶.۶ رسیده است. این شاخص نیز افزایشی ۲۵.۸ درصدی را ثبت کرده است.

اما بررسی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی استان تهران براساس (۱۰۰=۱۳۹۵) در یازده ماهه ۹۶ معادل ۱۰۷.۷ بوده که در یازده ماهه ۹۷ به ۱۳۶.۹ رسیده و رشدی ۲۷ درصدی را ثبت کرده است.

معاونت بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران توضیح داده است که براساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی کل کشور در سال ۹۶ معادل ۱۳۷.۳ بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۷، معادل ۲۶.۹ درصد افزایش (نرخ تورم سال گذشته) داشته است.

تغییرات نرخ در بازارهای مهم سال ۹۷

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا