بورسبورس کالا

نقش محوری بورس کالا در تحقق شعار سال ۹۸

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید، نگاهی بسیار هوشمندانه و دقیق برای عبور از مشکلات است. در این بین سال گذشته بار دیگر با اقتصاد دستوری و بازگشت نظام قیمت گذاری روبه رو شدیم که این امر به کاهش انگیزه تولید منجر شد که برای سال جاری لزوم احترام به نظام عرضه و تقاضا و کشف قیمت مواد اولیه و سایر محصولات در بورس کالا امری ضروری برای رونق تولید به شمار می رود.

 

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از مهر، حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایطی که آمریکا و برخی دیگر از کشورها با هدف ایجاد ضربه به اقتصاد کشور، ایجاد نارضایتی و فشار اقتصادی به مردم، برنامه ریزی گسترده ای را برای ایجاد تحریم های خصمانه داشته اند، نام گذاری سال ٩٨ به عنوان «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری، تمرکز و توجه اجزای نظام به توان تولید ملی را اعلام می کند که نگاهی بسیار هوشمندانه و دقیق است.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت موجود، رونق تولید به عنوان یک ضرورت، امنیت و اولویت محسوب می شود که باید تلاش شود تا از مرحله شعار عبور داده شود که در این زمینه تمام اجزای نظام باید به جد در مقام عمل و واقعیت به تقویت توان تولید بپردازند.

سلاح ورزی به عوامل تاثیرگذار در تحقق رونق تولید اشاره و بیان کرد: در صورتی که رونق تولید و حمایت از تولید به تزریق پول و تامین مالی واحدهای تولیدی تنزل داده شود به قدری ساده لوحانه به نظر می رسد اما باید به این نکته توجه کرد که تقویت و رونق تولید ملی جز در سایه یک عزم و اراده جدی برای بهبود فضای کسب و کار، کاهش مقررات زائد و غیرضروری، فراهم کردن بستری برای افزایش ظرفیت تولید، اجرای طرح های نیمه تمام و حضور جدی و موثر بخش خصوصی در این عرصه اتفاق نمی افتد.

سلاح ورزی اظهار داشت: در تمام این سال ها با اقتصاد دولتی قادر به قدم برداشتن نبودیم و اتفاق مثبت در اقتصاد کشور رخ نداد اکنون هم اگر عزم جدی برای برداشتن برخی موانع وجود نداشته باشد آخر سال خواهیم دید که اتفاق مثبتی در زمینه تحقق شعار سال نیفتاده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه یکی از اقدامات نادرست اقتصادی در سال گذشته را بازگشت نظام قیمت گذاری کالاها و اقتصاد دستوری عنوان کرد و گفت: باید از تجربه های سال ۹۷ در راستای تنظیم بازارها و حمایت از مردم و مصرف کنندگان درس بگیریم به طوریکه سیاست تثبیت قیمت ها بدون در نظر گرفتن سایر مولفه های اقتصاد همچون نقدینگی و تورم راه به جایی نخواهد برد و تنها به کاهش انگیزه تولیدکنندگان منجر می شود.

سلاح ورزی یکی از مسیرهای اصلی برای تحقق شعار سال را استفاده بیشتر از ظرفیت های بورس کالا برای ایجاد شفافیت و افزایش انگیزه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عنوان کرد و گفت: بورس کالا بستر مهم و لازمی برای عرضه انواع محصولات تولیدی کشور است به طوریکه قرار گرفتن محصولات بر تابلوی این بورس به رقابت پذیری، سلامت و شفافیت اقتصاد ایران کمک شایانی می کند و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان همواره از معاملات آزاد و بدون اعمال برخی محدودیت ها در معاملات این بورس، استقبال می کنند.

وی در پایان اظهار داشت: بورس کالا یکی از سازوکارهایی است که انحصار را از بین می برد و با کشف واقعی قیمت ها به برنامه ریزی برای تولید و رشد انگیزه فعالان صنعت کمک می کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا