انرژی

وزیر نیرو: انتقالات مالی صادرات برق به عراق طبق قرارداد انجام می‌شود

وزیر نیرو گفت: انتقال مالی قرارداد بین ایران و عراق انجام می‌شود و درآمد آن بر اساس محاسبات قرارداد به حساب بانک مرکزی ایران واریز می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران درباره نشست مشترکی که با لوی الخطیب وزیر برق و گاز عراق گفت: تفاهم نامه سه ساله‌ای را در سفر قبلی وزیر برق و گاز عراق به ایران با صنعت برق عراق امضا کردیم که در این تفاهم نامه فعالیت‌های سه ساله‌ای که شرکت‌های ایرانی و عراقی در بازسازی صنعت برق دارند، مشخص شده است.

وی افزود: در جلسه‌ای که این تفاهم نامه سه ساله با صنعت برق عراق امضا شد قرار شد تا ایران به عراق صادرات داشته باشد و در همین چارچوب پرداخت‌های عراقی‌ها بر اساس این تفاهم نامه پرداخت شود.

همچنین بخوانید

وزیر نیرو درباره نحوه انتقالات مالی صادرات برق به عراق گفت: انتقال مالی قرارداد صادراتی برق ایران به عراق بین شرکت توانیر و صنعت برق عراق منعقد شده است که مورد تأیید دولت عراق بوده و روال خود را طی می‌کند. ما برق صادر می‌کنیم و درآمد آن را طبق فرمول و شرایط قرارداد دریافت می‌کنیم که به حساب‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز می‌شود.

به گفته این مقام مسئول میزان صادرات برق ایران به عراق بر اساس ظرفیت موجود ۱۵۰۰ مگاوات است که بسته به امکانات ایران می‌تواند متفاوت نیز باشد.

اردکانیان با اشاره به اینکه تفاهم نامه سه ساله بین ایران و عراق تنوعی از فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد، اظهار داشت: مقوله بازسازی نیروگاههای عراق، احداث شرکت‌های مشترک برای انجام تعمیرات و همچنین اقدامات لازم برای کاهش تلفات شبکه که رقم بالایی را تشکیل می‌دهد در این تفاهم نامه ذکر می‌شود.

در ادامه، لوی الخطیب وزیر برق و گاز عراق درباره افزایش واردات گاز از ایران توضیح داد: عراق هنوز نیازهایی به گاز و برق ایران دارد و تا زمانی که صنعت برق خود را توسعه دهد و از گازهای همراه میادین نفتی خود استفاده کند به واردات گاز و برق از ایران ادامه می‌دهد که این اقدامات حدود ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد اما ارتباطمان با ایران را قطع نکرده و از طریق سنکرون شبکه‌های برقی بین دو کشور ارتباط خود را حفظ کنیم.

منبع
مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا