صنعت، معدن، تجارتكشاورزی و دامپروری

وابستگی صنعت مرغداری به واردات نهاده ها

 

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: گرفتاری صنعت مرغداری در کشور بخشی مربوط به وابستگی شدید به خارج برای تامین نهاده ها مورد نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  برومند چهارآئین در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی هر اتفاقی در خارج از مرزها در بحث نهاده ها حادث شود بدون شک صنعت مرغداری کشور نیز از این اتفاق تاثیر می پذیرد.

همچنین بخوانید

وی ضمن اشاره به اینکه کنجاله سویا و ذرت به شکل عمده از خارج وارد می شود، اظهارداشت: نکته قابل توجه اینکه با افزایش نرخ این اقلام در بازار های جهانی بی تردید بر قیمت مرغ تولید در داخل تاثیر خواهد گذاشت.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: گرفتاری اصلی افزایش قیمت نهاده ها در سطح بازارهای جهانی نیست بلکه پس از ورود نهاده به بنادر و توزیع در سطح کشور است چرا که متاسفانه در این زمینه هم انحراف و هم انحصار وجود دارد.

وی در خصوص اینکه انحصار در این زمینه به چه معناست، افزود: متاسفانه روندی که از ۱۰ تا ۱۵ سال پیش در کشور آغازشده هم اکنون به جایی رسیده که ۸۰ درصد نهاده ها بصورت منوپلی بوسیله یک نفر وارد می شود.

چهارآئین اظهارداشت: این فرد اگر به هر دلیلی نتواند یا نخواهد نهاده های دامی را واردکند قصه تولید مرغ و تخم مرغ در کشور بدون شک تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی در ادامه این مصاحبه اضافه کرد: نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور بسیار کمرنگ و از هر طرف مورد هجمه است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: بطورکلی در قوانین بالادستی برای مثال مواد متعدد قانون برنامه های پنج ساله توسعه، سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی وسایر موارد و هم در قوانین دیگری مانندشرح وظایف وزارتخانه ها بر لزوم واگذاری بخش تصدیگری دولت به بخش خصوصی تاکید شده است.

وی افزود: برای مثال ماده شش قانون افزایش بهره وری کشاورزی مصوب سال ۸۹ مجلس دولت را مکلف به واگذاری تمامی امور تصدیگری به تشکل ها کرده است.

چهارآئین اظهارداشت: شوربختانه پس از هشت سال هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده یعنی دولت هنوز نتوانسته به بخش خصوصی اعتماد و وظایف تصدیگری خود را بر اساس قانون واگذار کند.
وی گفت: مجلس از یک طرف دولت را مکلف و از طرف دیگر ناظربر حسن اجرای قوانین مصوب است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران افزود: متاسفانه دولت به تکالیف قانونی خود در این زمینه عمل نمی کند و مجلس هم سکوت اختیار کرده است.

وی تصریح کرد: معنا و مفهوم این حرف اینکه قانون برای اجرا نوشته نمی شود بلکه بیشتر بدین منظور تدوین می شود که برای مثال چنین قانونی هم در کشور وجود دارد.

چهارآئین یادآورشد: بخش خصوصی در بین مجلس و دولت وجه مصالحه قرار گرفته است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا