امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کشت گندم و کلزا در معرض آسیب بیماریها

 

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل آفات سازمان حفظ نبات گفت: کشت گندم و کلزا در کشوربا توجه به شرایط آب و هوایی و بارندگی های اخیر به شدت در معرض آسیب بیماری های نباتی قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  اکبر آهنگران در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به ارائه هشدارهای لازم درباره رصد و کنترل بیماری‌های نباتی به استان ها افزود: اگر در این زمینه تعلل شود بی تردید مزارع دچار خسارت خواهند شد.

وی همچنین اظهارداشت: نگرانی اصلی هم اکنون در کشور مربوط به کشت گندم و کلزاست چرا که به شدت در معرض آسیب هستند.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل آفات سازمان حفظ نبات گفت: بر اساس اصول بیماری شناسی گیاهی برای اینکه یک عامل بیماری بتواند خسارت وارد کند نیاز به میزبان و شرایط محیطی مناسب دارد.

وی افزود: بطورکلی برای گندم در برخی از استان ها میزبان در دسترس و شرایط محیطی هم بطور کامل مساعد است تا بیماری قارچی لکه برگی در مزارع خسارت ایجاد کند.

آهنگران بیان داشت: اگر از مزارع گندم و کلزا غفلت شود بطورحتم این عوامل می توانند خسارت زا باشند از اینرو هشدارهای لازم به استان ها ارائه شده است.

وی ضمن اشاره به وجود شبکه مراقبت و پیش آگاهی حفظ نبات در استان های کشور گفت: ضمن دادن هشدارهای لازم به همکاران در این شبکه ها اعم از بخش خصوصی و دولتی از آنان خواسته شده بصورت روزانه مزارع را پایش کنند.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل آفات سازمان حفظ نبات افزود: کارشناسان مربوطه به محض رویت بروز نخستین علائم بیماری در برگ و ساقه گیاه طبق دستور العمل های ابلاغی سازمان باید هرچه سریعتر نسبت به مبارزه اقدام شود.

وی یادآورشد: بطورکلی در نقاطی که ارقام مقاوم گندم به زیر کشت رفته مشکل خاصی وجود ندارد و به همکاران استانی اعلام شده روی ارقام حساس برای پایش و ردیابی مزارع و کنترل بیماری‌ها تمرکز بیشتری داشته باشند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا