ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

همراه اول، قرعه‌کشی برای اعطای جوایز خدمات ارزش افزوده را ممنوع کرد

 

پس از ممنوع شدن فعالیت پیش‌فرض سرویس ارزش‌افزوده برای سیم‌کارت‌های جدید، همراه اول اعطای جوایز در قالب قرعه‌کشی سرویس‌های ارزش‌افزوده را نیز ممنوع کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، همراه اول در ابلاغیه‌ای خطاب به شرکت‌های تجمیع کننده خدمات یعنی پردیس اول کیش، همکاران راه پویان همتا (همراه وس)، پارس تله پرومو، مبین‌وان و هوشمند اول بهشتی که به امضای ابوذر مهرمنش مدیرکل سرویس‌های ارزش‌افزوده همراه اول رسیده، اعطای جوایز در قالب قرعه‌کشی سرویس‌های ارزش‌افزوده را ممنوع کرد.

همچنین بخوانید

متن کامل این ابلاغیه به این شرح است: «در راستای ارتقای کیفیت محصولات دیجیتال و افزایش کاربری سرویس‌ها، به اطلاع می‌رساند از این تاریخ به بعد اعطای هر نوع جوایز در سرویس‌های ارزش‌افزوده در قالب قرعه‌کشی ممنوع بوده و جوایز صرفاً بر اساس فعالیت کاربران در سرویس اعطا می‌شود.

همچنین با توجه به تعهد برخی سرویس‌ها به مشترکین مبنی بر انجام قرعه‌کشی و اعطای جایزه به مشترک برنده که قبلاً در تقویم قرعه‌کشی‌های این اداره کل تایید و ثبت شده است، آن سرویس‌ها می‌توانند قرعه‌کشی خود را در سررسید مقرر انجام و جایزه مشخص‌شده را به مشترک برنده اعطا کنند.

لذا در صورت مشاهده هر نوع تبلیغات دیجیتال تلویزیونی محیطی و غیره مبنی بر قرعه‌کشی، مطابق شرایط و ضوابط با شرکت ارائه‌دهنده سرویس برخورد خواهد شد و علاوه بر قطع سرویس، غیرفعال‌سازی و بستانکاری مشترکین جذب‌شده از کمپین جریمه اعمال می‌شود.»

در این راستا ابوذر مهرمنش، مدیرکل سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ اقدام همراه اول برای حذف اعطای جوایز در سرویس‌های ارزش‌افزوده با انجام قرعه‌کشی گفت: «ما سبد متنوعی از سرویس‌ها و محتوای دیجیتال داریم که ممکن است خیلی از آن‌ها را مردم نشناسند. بسیاری از این سرویس‌ها برای تبلیغات و شناسایی خود جایزه می‌دهند. ما این اعطای جوایز را محدود کردیم به اینکه مردم صرفاً خود کاربری و محتوا را بشناسند.»

او با بیان این‌که برخی اجرای قرعه‌کشی برای اعطای جایزه را نزدیک به بخت‌آزمایی می‌دانستند، گفت: «به همین دلیل این اقدام برای شفافیت بیشتر و رفع شبهه صورت گرفت. البته ما از همان ابتدای راه‌اندازی سرویس ارزش‌افزوده، از مراجع استفتا کرده بودیم و مطابق با آن پیش می‌رفتیم و تمام آیین‌نامه‌هایی که از لحاظ اعطای جوایز داشتیم، با بخت‌آزمایی فاصله داشت.»

پس از این ابلاغیه همراه اول، شرکت هوشمند اول بهشتی (هاب)، یکی از این شرکت‌های تجمیع کننده خدمات، در پیامی به کاربرانش، تغییرات جدید را به اطلاع آنها رساند.

در پیام این شرکت آمده است: «با توجه به تغییرات و ابلاغیه‌های جدید همراه اول مبنی بر اصلاح لندینگ‌ها، تبلیغات و کمپین‌های دیجیتال، خواهشمند است پس از اصلاح کمپین‌هایی که درخواست تایید داده شده است، مجددا ارسال شود».

بر اساس این پیام شرکت هاب، اهم موارد اصلاحی برای کاربران هاب به شرح ذیل است:

  1. ممنوعیت اعطای هرگونه جایزه در سرویس‌ها در قالب قرعه‌کشی
  2. عدم استفاده از گیمیفیکیشن‌هایی که فقط در لندینگ است و یا به محتوای سرویس به‌طورکلی مربوط نمی‌شود ولی داخل اپلیکیشن به‌صورت جزیی از محتوای آن آورده شده است
  3. عدم استفاده از عبارت‌هایی نظیر سیم‌کارت و خط و شماره و هر لفظی که به اپراتور مربوط می‌شود
  4. حذف لغت رایگان در تبلیغات
  5. ذکر نام اپلیکیشن در کپشن و بنر و لندینگ
  6. به‌روزرسانی لندینگ‌ها طبق فرمت جدید ابلاغی همراه (عضویت در اپلیکیشن x با تعرفه روزانه x تومان)
  7. ارائه کامل کمپین شامل فرایند عضویت با ذکر توضیحات و اسکرین‌شات و نیز متن و بنرهای تبلیغاتی در فرمت فایل کمپین ارائه‌شده

۲۸ اسفند ۹۷ بود که روابط عمومی شرکت توسکا اعلام کرد که تبلیغ خدمات ارزش‌افزوده از حیطه فعالیت‌های این شرکت خارج و در کوتاه‌مدت، محدود به برخی برنامه‌های نوروز ۹۸ می‌شود. (+)

به دنبال اجرای قراردادهای شرکت توسکا با سازمان صداوسیما مبنی بر تبلیغ کدهای دستوری ستاره مربعی در برنامه‌های تلویزیونی که با انتقادات بسیاری همراه بود، این شرکت اعلام کرد که مدل کسب‌وکار خود را تغییر می‌دهد.

همان روز، وزیر ارتباطات هم در توییتی خبر داد که با ابلاغ جدید سازمان تنظیم مقررات، از این پس برای سیم‌کارت‌های جدید، سرویس ارزش‌افزوده غیرفعال است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات نوشت: «گفته بودیم که از حق‌الناس کوتاه نمی‌آییم مخصوصا زمانی که برخی چشم طمع به جیب مردم داشته باشند. با ابلاغ جدید سازمان تنظیم مقررات، از این پس برای سیم‌کارت‌های جدید، سرویس ارزش‌افزوده غیرفعال است مگر اینکه خود مشترک از ابتدا بخواهد. برای حمایت از مردم و کسب‌وکارهای حلال این حوزه.»

در گزارش «ستاره انحصار مربع / روایتی از کدهای دستوری پرحاشیه» که اسفندماه در راه پرداخت منتشر کردیم، به سرویس‌های ارزش‌افزوده و حواشی آنها پرداختیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا