انرژی

جزئیات و نحوه توزیع سوخت در مناطق سیل‌زده

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز از توزیع نزدیک به ۹۰۰ هزار لیتر سوخت میان مردم و نیروها و تجهیزات امدادی مناطق سیل‌زده اهواز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نعمت‌الله نجفی اظهار کرد: از ابتدای وقوع حادثه تاکنون به‌منظور تأمین سوخت ادوات امدادی از جمله ادوات احداث سیل‌بندها، از محل ستاد بحران منطقه ۴۸۰ هزار لیتر نفت‌گاز به شهرستان‌های هویزه، سوسنگرد، شوش، اهواز، حمیدیه و شوشتر ارسال شده است. افزون بر این تاکنون ۲۷۱ هزار لیتر نفت‌گاز به شهرستان‌های شوش، اهواز، شوشتر و دزفول و ۱۹۰ هزار لیتر نفت سفید به مناطق مسجدسلیمان و ایذه ارسال شده است.

طبق اعلام مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز، همچنین ۶۴ هزار لیتر سوخت هوایی GP4 به هوانیروز مسجدسلیمان و نزدیک به ۸۴ هزار لیتر سوخت هوایی ATK به بالگردهای امداد و نجات منطقه ارسال شده و از ابتدای تعطیلات نوروزی امسال تا پایان روز هجدهم نیز در مجموع ۴۹۴۳ تن گاز مایع نیز در منطقه توزیع شده است.

همچنین بخوانید

نجفی با تاکید بر ذخیره‌سازی مناسب سوخت در منطقه پیش از وقوع حادثه گفت: خوشبختانه با تلاش همکاران تاکنون شرایط مدیریت شده و با احداث سیل‌بند از ورود آب به تأسیسات انبار نفت نظامیه اهواز جلوگیری شده است.

بنا بر اعلام سایت اطلاع‌رسانی وزارت نفت، با اشاره به این‌که متأسفانه آب به ۱۰ کیلومتری شهر اهواز رسیده است و تمام تلاش همکاران ما در منطقه جلوگیری از ورود آب به تأسیسات از جمله انبارها و جایگاه‌های سوخت است، گفت: تاکنون دو جایگاه سیدعباس و الهایی به دلیل آبگرفتگی غیرفعال شده، اما دو جایگاه هدف گستر سوسنگرد و کوثران (۱۸ کیلومتری شهر اهواز) که دچار آبگرفتگی شده بود، با احداث سیل‌بند فعال شده است و عرضه سوخت در این دو جایگاه انجام می‌شود.

وی با اشاره به مسدود شدن محور اندیمشک – اهواز با چهار جایگاه تاکید کرد: با توجه به شروع بارش‌ها در مناطقی از جمله هویزه، حمیدیه و سوسنگرد از بهمن‌ماه سال گذشته، ذخیره‌سازی کافی سوخت در منطقه انجام شده است و تاکنون موفق شده‌ایم شرایط را کنترل کنیم و سوخت‌رسانی به‌موقع در منطقه انجام دهیم.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز مسئولیت راهبری و مدیریت توزیع فرآورده‌های نفتی در مناطق شمال، شمال شرق، شرق، مرکز و غرب استان خوزستان را به‌عهده دارد.

توزیع سوخت در روستاهای سیل‌زده پلدختر

از سوی دیگر، عملیات سوخت‌رسانی به روستاهای سیل‌زده توابع شهرستان پلدختر با آماده‌باش و تلاش کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه لرستان، در حال انجام است.

بنا بر اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نفت سفید مورد نیاز روستاهای افرینه، دمرود، چم حیدر به وسیله نفتکش سیار و تانکر ۱۴ هزار لیتری توزیع شده است.

ضمن توزیع نفت سفید در روستاهای گل‌گل، مورانی، زیودار، وره زرد، خرسدره سفلی و خرسدره علیا، به روستای چم سنگر در حوزه سپید دشت نیز به وسیله راه‌آهن سوخت‌رسانی شده است. افزون بر این، توزیع نفت سفید، نفت‌گاز و کپسول گاز مایع به تعدادی از روستاها با تراکتور و ظروف ۲۰ لیتری و بشکه انجام شده و در حال انجام است.

هم‌اکنون عملیات سوخت‌رسانی به مناطق سیل زده و سخت‌گذر ادامه دارد و تمهیدات لازم برای توزیع به‌موقع سوخت در مناطق آسیب‌دیده پیش‌بینی شده است.

توزیع رایگان گاز مایع در شهرستان‌های پلدختر و معمولان

در پانزدهمین نشست کمیته بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، هم هماهنگی‌های لازم برای ارسال رایگان گاز مایع در شهرستان‌های پلدختر و معمولان تا پایان فروردین‌ماه توسط شرکت‌های توزیع‌کننده انجام شد.

اعضای کمیته بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ضمن بررسی وضع توزیع سوخت در مناطق لرستان، اهواز، ایلام، گلستان و آبادان، مسیرهای مختلف توزیع سوخت در صورت شدت گرفتن بارش‌ها و تغییر شرایط سوخت‌رسانی را بررسی و شناسایی کردند.

براساس گزارش‌های مدیریت تأمین و توزیع، هم اکنون موجودی ذخیره‌سازی‌های فرآورده‌های نفتی در مناطق درگیر سیل به‌ویژه استان‌های لرستان، اهواز و ایلام مطلوب است و نگرانی در این باره وجود ندارد. با توجه به آبگرفتگی بعضی از محورهای مواصلاتی و سه جایگاه سوخت در شوش و سیدعباس خوزستان، تمهیدات لازم برای تأمین سوخت هموطنان در این نواحی در نظر گرفته شد.

مقاوم‌سازی بیش از پیش تأسیسات و انبارهای نفت در برابر طغیان احتمالی و بارش‌های پیش رو، توزیع سوخت در مناطق روستایی و سخت‌گذر به‌وسیله تراکتور و مظروف و ارسال دو جایگاه سیار به خوزستان در صورت نیاز، از دیگر مواردی بود که در این جلسه در دستور کار قرار گرفت. همچنین مقرر شد محموله ۱۹ هزار لیتری نفت سفید به منظور توزیع سوخت در مناطق روستایی ایلام در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار گیرد.

نشست‌های کمیته بحران این شرکت تا عادی شدن شرایط در استان‌های در معرض خطر سیلاب به صورت روزانه و در صورت نیاز در دو نوبت، تشکیل می‌شود.

توزیع ۵۰۰ هزار لیتر انواع فرآورده نفتی در مناطق سیل‌زده گلستان

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گلستان هم از توزیع ۵۰۰ هزار لیتر انواع فرآورده در مناطق سیل‌زده استان خبر داد.

عیسی افتخاری در این باره گفت: با استقرار جایگاه عرضه سوخت سیار در شهرستان آق‌قلا ۷۰ هزار لیتر بنزین به خودروهای امدادی و قایق‌های موتوری امدادرسان توزیع شده است.

وی همچنین از توزیع حدود ۳۵۰ هزار لیتر نفت‌گاز به خودروهای سنگین، ماشین‌آلات راهداری و تراکتورهای فعال در مناطق سیل‌زده خبر داد و افزود: ۳۵ هزار لیتر نفت‌سفید به خانوارهای قابل دسترسی گرفتار در سیلاب و اماکن اسکان اضطراری در مناطق سیل‌زده توزیع شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گلستان تاکید کرد: با توجه به گستردگی سیلاب و نیاز به امدادرسانی از طریق بالگردهای هلال احمر، سپاه و ارتش، حدود ۲۶ هزار لیتر فرآورده JP4 برای سوخت‌رسانی به این بالگردها توزیع شده است.

افتخاری تصریح کرد: با یاری خداوند متعال و تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه همکاران بسیجی در سطح منطقه و تمهیدات اتخاذ شده و با توجه به گذشت حدود ۲۰ روز از وقوع سیل گسترده در سطح استان گلستان، عملیات سوخت‌رسانی و خدمات‌دهی به سیل‌زدگان و امدادرسانان و خودروها و ماشین‌آلات امدادی به‌خوبی انجام شده است و هیچ گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا