اقتصاد کلانصوت

خصوصی سازی از مباحث چالش برانگیز در ایران

عضو ناظر مجلس در هیئت واگذاری بنگاه های دولتی گفت: بحث خصوصی سازی از جمله مباحث چالش برانگیز طی سال های گذشته در کشور بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  علی اکبر کریمی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: پس از واگذاری بنگاه های اقتصادی بزرگ دولتی به بخش خصوصی در سطح کشورو ایجاد حاشیه زیاد پیرامون این موضوع دغدغه های زیادی در بین نمایندگان مجلس و عموم مردم ایجاد و به همین دلیل در مجلس تقاضا جهت تحقیق و تفحص برای نحو واگذاری شرکت های بزرگ بطور جداگانه برای هر شرکت مطرح شد.

وی همچنین اظهارداشت: تحقیق و تفحصی که امروز در مجلس مطرح و تصویب شد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان خصوصی سازی طی سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عمده محورهای که در این تحقیق و تفحص مورد توجه قرار گرفته می توان به نحوه اجرای قوانین و مقررات ناظر برخصوصی سازی در سازمان خصوصی، بحث نحوه تقویم و ارزیابی قیمت سهام شرکت های مورد واگذاری، اهلیت خریداران سهام این شرکت ها، نحوه عملکرد خریداران شرکت ها پس از واگذاری و بسیاری موارد دیگر را اشاره کرد.

همچنین بخوانید

وی افزود: این تحقیق و تفحص کلی و جامع از عملکرد سازمان خصوصی سازی درطول بیش از پنج سال گذشته است.

کریمی بیان داشت: حوزه خصوصی سازی طی این سال ها یک حوزه چالش بر انگیز بوده و تحقیق و تفحص مدنظر ضمن شفاف سازی موارد و مسائل مطرح شده پیرامون واگذاری بنگاه های دولتی چنانچه در این فرآیندها تخلفی هم صورت گرفته باشد پس از محرز شدن برای مجلس موارد تخلف به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.

وی در ادامه گفت: مجلس در خصوص موضوعات پیرامون خصوصی سازی تاکنون ۱۰ تا ۱۵ مورد تقاضای تحقیق و تفحص داشته که خیلی از این موارد در حال اجراست.

عضو ناظر مجلس در هیئت واگذاری بنگاه های دولتی افزود: تحقیق و تفحص در مورد واگذاری پتروشیمی کرمانشاه، کشت و صنعت مغان، کشت و صنعت نیشکر هفت تپه خوزستان، شرکت ماشین سازی تبریز، آلومینیوم سازی ایران و غیره از جمله این موارد است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا