انرژی

قیمت نفت صعودی ماند

قیمت نفت تحت تأثیر عواملی همچون کاهش عرضه اوپک، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و تشدید خشونت در لیبی روز سه‌شنبه به رکورد بالای جدیدی صعود کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۸ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش، به ۷۱.۱۸ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۳ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۶۴.۷۷ دلار در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

بازارهای نفت از یک سو به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و از سوی دیگر تحت تأثیر پیمان کاهش تولید کشورهای اوپک و غیراوپک با محدودیت عرضه مواجه شده‌اند و این مسئله قیمت‌ها را بالا برده است.

بهای نفت برنت ۴۰ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۳۰ درصد از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون رشد کرده است.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد عوامل مؤثر در محدودیت عرضه، در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند و میانگین قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم را ۷۲.۵۰ دلار پیش بینی کرد که بالاتر از پیش بینی قبلی ۶۵ دلار است.

قیمت نفت هفته جاری با اوج‌گیری درگیری‌ها در لیبی که صادرکننده مهم نفت به اروپا است و حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز نفت در مارس تولید کرد، افزایش بیشتری پیدا کرد.

معامله گران می‌گویند با وجود عوامل مذکور، نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی و آسیب دیدن مصرف سوخت مانع از افزایش بیشتر قیمت‌های نفت شده است.

بانک امریکا مریل لینچ اعلام کرده اگرچه نگرانی‌ها نسبت به رکود جهانی پس از انتشار آمار اشتغال مطلوب آمریکا و بهبود آمار بخش تولید چین در هفته گذشته تا حدودی فروکش کرد اما همچنان کندی قابل توجهی در رشد اقتصاد جهانی به چشم می‌خورد. این بانک قیمت نفت برنت را ۷۰ دلار در سال ۲۰۱۹ و ۶۵ دلار در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرد و همچنین قیمت وست تگزاس اینترمدیت را ۵۹ دلار در سال ۲۰۱۹ و ۶۰ دلار در سال ۲۰۲۰ برآورد کرد.

گلدمن ساکس پیش بینی می‌کند قیمت‌های نفت از تابستان امسال با رشد تولید شیل آمریکا و اوپک، به تدریج کاهش پیدا کند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه گفته بود: روسیه مشارکت کننده بی رغبت در توافق با اوپک برای محدودیت عرضه است و اگر این توافق تمدید نشود، ممکن است تولید خود را افزایش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک و سایر تولیدکنندگان غیراوپک که در رأس آنها روسیه قرار دارد، توافق کرده‌اند تولیدشان را از اول ژانویه به مدت شش ماه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند. این تولیدکنندگان در ژوئن برای تصمیم‌گیری درباره روند تولید خود در وین دیدار خواهند کرد.

در آمریکا تولید نفت خام از اوایل سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به رکورد ۱۲.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند تولید این کشور از مرز ۱۳ میلیون بشکه در روز عبور کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا