انرژی

قرارداد نفتی جدید چین نگران کننده شد

در توافقی که به تازگی میان چین و سودان جنوبی منعقد شده است، قرار است این کشور آفریقایی ۳۰ هزار بشکه در روز نفت برای بانک صادرات واردات چین در قبال تأمین مالی بزرگترین پروژه زیربنایی سودان جنوبی از سوی این بانک، فراهم کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، چین همواره بابت تحمیل بدهی عظیم روی دوش کشورهای در حال توسعه و دریافت منابع طبیعی آنها در قبال کمک به توسعه زیرساخت این کشورها مورد انتقاد قرار گرفته است. آمریکا در خصوص این مسئله به ویژه در آفریقا و جنوب آسیا به شدت منتقد بوده است و اکنون ممکن است انتقادها از این هم بیشتر شود.

مایکل ماکوی لوئث، وزیر اطلاعات سودان جنوبی روز جمعه به خبرنگاران اعلام کرد این کشور ۳۰ هزار بشکه در روز نفت برای بانک صادرات واردات چین فراهم خواهد کرد و این وام دهنده بزرگترین پروژه زیربنایی سودان جنوبی را تأمین مالی خواهد کرد. این میزان نفت تقریباً ۳ برابر ۱۰ هزار بشکه در روز است که سودان جنوبی در فوریه به چین صادر کرده بود. این کشور که روزانه حدود ۱۷۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند، در سال ۲۰۱۱ پس از سال‌ها جنگ داخلی از سودان جدا شد و استقلال یافت. چین در این جنگ یکی از کشورهایی بود که اسلحه و تأمین مالی برای سودان فراهم می‌کرد.

همچنین بخوانید

از زمانی که سودان جنوبی استقلال یافت، همچنان درگیر جنگ داخلی بود و با وجود امضای یک پیمان صلح در سال ۲۰۱۸، وضعیت این کشور ثبات نیافته است. اگرچه عمده ظرفیت تولید نفت در این دو کشور، در سودان جنوبی قرار دارد اما این کشور محصور در خشکی بوده و به خطوط لوله صادرات و بندر سودان وابسته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اخیراً اعلام کرده ناآرامی داخلی، اختلاف نظر درباره تقسیم درآمد نفتی و اختلافات مرزی تولید نفت و سرمایه گذاری در هر دو کشور را محدود کرده است. اختلالات در تولید نفت، اختلافات بر سر تقسیم درآمد نفتی و قیمت پایین‌تر نفت تأثیر منفی روی اقتصاد هر دو کشور گذاشته است.

طبق گزارش شرکت BP، سودان و سودان جنوبی تا اول ژانویه سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۱.۵ میلیارد بشکه و ۳.۵ میلیارد بشکه ذخایر قطعی نفت داشتند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا