بورسبورس اوراق

توقف بخشی از فعالیت «وساخت» در پی تصمیم قضایی/ «سرچشمه» با «فملی» قرار داد بست

معاملات امروز بازار سهام در حالی به اتمام رسید که طی این روز شاخص بورس تهران ضمن ثبت یک رشد هزار و ۷۳۲ واحدی توانست خود را به سطح ۱۹۰ هزار و ۴۲۶ واحد برساند. بر این اساس معاملات روز جاری در حالی به پایان رسید که ۱۷ نماد متوقف و هشت نماد بازگشایی شدند، یک نماد نیز تعلیق شد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  معاملات امروز بازار سهام در حالی به اتمام رسید که طی این روز شاخص بورس تهران ضمن ثبت یک رشد هزار و ۷۳۲ واحدی توانست خود را به سطح ۱۹۰ هزار و ۴۲۶ واحد برساند. بر این اساس معاملات روز جاری در حالی به پایان رسید که ۱۷ نماد متوقف و هشت نماد بازگشایی شدند، یک نماد نیز تعلیق شد.

توضیحات «سرچشمه» در خصوص قرار داد منعقد شده با «فملی»: نماد معاملاتی شرکت مس سرچشمه «سرچشمه» با توجه به لزوم افشای اطلاعات در خصوص قرار داد منعقد شده، متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که در تاریخ ۱۴ بهمن ماه قرارداد احداث کارخانه فلوتاسیون سرباره مجتمع مس سرچشمه به روش EPC را با شرکت ملی صنایع مس ایران، منعقد کرده است. این قرارداد ارزشی بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان داشته و نحوه تسویه آن پس از تایید صورت وضعیت های ارسالی پیمانکار ،توسط کار فرما مشخص می‌شود. گفتنی است، تاریخ اتمام اجرای قرارداد پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۹ خواهد بود.

بخشی از فعالیت «وساخت» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران (وساخت) با توجه به لزوم ارائه اطلاعات در خصوص توقف بخشی از فعالت‌های شرکت، متوقف شد. مطابق با آنچه که شرکت اعلام کرده است، در راستای اجرای ماده ۱۱۳ گروه الف دستور العمل افشای اطلاعات شرکت های پذیرفته شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار در ارتباط با تعلیق یا توقف تمام یا بخشی از فعالیت شرکت، به استحضار می رساند که طی نامه دریافتی از شعبه دو بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب نامه ۳۶ «جرایم پولی و بانکی تهران» به ریاست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار، کد معاملاتی شرکت های سرمایه گذاری ساختمان ایران و تأمین مکن نوین ، تأمین مسکن نوید ایرانیان، سرمایه گذاری ساختمان نوین و سرمایه گذاری و توسعه خوزستان، تأمین مسکن جوانان، نوسازی و ساختمان تهران، ساختمان و توسعه فن آوری و پشتیبان ایجاد ساختمان ایران از مجموعه گروه ساختمان ایران قابل نقل و انتقال نیست.

بدین ترتیب تا اطلاع ثانوی بخشی از فعالیت های خرید و فروش سرمایه گذاری های این شرکت و شرکت های گروه تا تعیین تکلیف  پرونده یاد شده که مربوط به سهامدار عمده گروه استراتوس است، متوقف خواهد بود. گفتنی است، بنا بر اعلام شرکت درآمد عملیاتی بخش متوقف شده قابل شناسایی نیست.

«ثنوسا» برنده دعوای حقوقی: دیگر نماد متوقف شده طی روز جاری به نماد معاملاتی شرکت نوسازی و ساختمان تهران (ثنوسا) بود. این توقف به دلیل لزوم اطلاع رسانی شرکت در مورد شکایت از بانک سینا در ارتباط با نحوه محاسبه سود تسهیلات اخذ شده، صورت گرفته بود. بر این اساس «ثنوسا» خبر داد که رای دادگاه بدوی در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۷ بنفع شرکت صادر شده است.

«غصینو» نیز از جمله نمادهایی بود که در روز جاری متوقف شد. این توقف که به دلیل دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات رخ داده بود، پس از آن انجام شد که شرکت خبر از افزایش ۳۲ درصدی  قیمت محصلات بیسکویتی داد. این افزایش قیمت به دلیل افزایش قیمت مواد بسته بندی روی داده است.

«ثجوان» برنده دعوای حقوقی: نماد معاملاتی شرکت تأمین مسکن جوانان (ثجوان) با توجه به لزوم ارائه اطلاعات در خصوص شکایت از بانک سینا در ارتباط با نحوه محاسبه بهره تسهیلات اخذ شده، متوقف شد. مطابق با آنچه که شرکت اعلام کرده است به دلیل عدم تطبیق محاسبات تسهیلات دریافتی از بانک سینا توسط این شرکت با بخشنامه های بانک مرکزی، سود و جرائم تسهیلات مجدداً توسط کارشناس رسمی دادگستری محاسبه که منتج به مبلغ ۱۴۷ میلیارد ریال طلب از بانک گردید که این مبلغ در حساب ذخیره منظور گردیده است. لازم به توضیح است که نتیجه نهائی مبلغ مذکور منوط به اعلام نظر مقامات قضائی خواهد بود.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا