صنعت، معدن، تجارت

تشکیل وزارت بازرگانی گره ای را باز نمی کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط فعلی اقتصادی نه تنها گره ای را باز نمی کند بلکه باعث ایجاد سردرگمی در بازار می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عباس گودرزی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این مسئله باعث می شود در عمل مدیریت بازار حداقل یکسالی بدون متولی باقی بماند.

وی همچنین اظهارداشت: بطورکلی در شرایط فعلی اقتصاد به مصحلت نیست در ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییری ایجاد شود چرا که در چنین شرایطی تا بخواهد به ثبات و پایداری خود برسد به یقین کشور در بحث اقتصاد متضرر خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم گفت: طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی با اصرار دولت سال گذشته در مجلس مطرح شد و در کمیسیون اجتماعی و صحن مجلس مورد مخالفت قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: بطورکلی با توجه به اصراری که دولت در بحث انتزاع بازرگانی از صنعت و معدن دارد تعدادی از نمایندگان پیشقراول شدند تا در قالب طرح این مسئله را دنبال کنند.

گودرزی تصریح کرد: واقعیت مطلب اینکه به اذعان طراحان طرح مزبور هدف از تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیریت و تنظیم بازار بوده اما مسئله اینجاست که عامل اصلی در بهم ریختگی بازار سیاست های غلط ارزی است.

وی گفت: ارائه ارز دولتی با توجه به وجود جاذبه بالا و رانت باعث می شود افراد فرصت طلب این ارزها را با نرخ دولتی دریافت و در مسیر غیر از خرید کالاهای اساسی مصرف کنندکما اینکه پرونده های زیادی امروز در این زمینه تشکیل شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: یک پول پاشی صورت گرفت و دلارهای کشور صرف واردات کالاهای اساسی شد اما آنچه عیان و مشهود است اینکه ارزی که صرف تامین کالاهای اساسی شده متاسفانه با قیمت دولتی به دست مردم نمی رسد بلکه این کالاها دو تا سه برابر و حتی بیش از قیمت کالاهای وارداتی با ارز آزاد به دست مصرف کنندگان می رسد.

وی اظهارداشت: بدون شک با انتزاع بخش بازرگانی از صنعت و معدن واقعیت اینکه دیگر کسی پاسخگوی تضعیف تولید نیست به عبارتی مقام پاسخگوی در این داستان نخواهد بود.

گودرزی گفت: مدیریت یکپارچه زنجیره تولید یک امر عقلانی است که با انتزاع وزارتخانه مزبور این زنجیره از بین می رود.

وی افزود: تشکیل وزارت بازرگانی به یک عبارتی بازکردن درب های واردات به کشور بدون توجه به تولید داخل است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: واقعیت اینکه نمی توان تصمیم گیر در بحث حمایت از تولید و واردات را دو قسمت کرد چرا که واردات و تولید باید به نحوی تظیم شود که تولید داخلی آسیب نبیند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا