انرژی

پرشدگی یک درصد مخزن سدها در اثر رسوب

کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: سالانه یک درصد مخزن مفید سدها ی کشور از رسوبات پر می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  علی شهبازی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با محوریت مدیریت صحیح سیلاب های ایران در راستای رونق تولید افزود: بطورکلی سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسوب از حوزه های آبخیز بالادست جابجا و به سمت پشت سدها حرکت می کند.

وی همچنین اظهارداشت: برای مثال ظرفیت سد امیرکبیر (کرج) ۲۰۰ میلیون متر مکعب است یعنی سالانه چیزی بیش از یک سد کرج در اثر فرسایش خاک و رسوب گذاری ها از دست می رود.

همچنین بخوانید

کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: برای ساخت سدی مانند کرج در کشور امروز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز است.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه آبخیزداری علمی همگام و سازگار با طبیعت است، افزود: هدف این علم اینکه بتواند با مدیریت هماهنگ و یکپارچه تمامی منابع موجود در حوزه آبخیز میزان خسارت های ناشی را کم کند مشروط بر اینکه منابع پایه کشور اعم از آب، خاک و پوشش گیاهی بدون تخریب باقی بماند.

شهبازی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا آبخیزداری می تواند نقش موثری در کنترل سیل و کاهش خسارت های ناشی از این پدیده داشته باشد، اظهارداشت: آبخیزداری بصورت علمی، آکادمی و اجرایی بیش از ۵۰ سال در کشور آغاز شده است.

وی به رادیو اقتصاد با اعلام اینکه آبخیزداری همان توسعه پایدار و آمایش سرزمین است، گفت: مولفه های مزبور به لحاظ لغوی با یکدیگر تفاوت دارند ولی عملکرد همه به این ختم می شود که بتوانند میزان آسیب های ناشی از وقایع طبیعی مثل سیل، تخریب پوشش گیاهی بالادست، معیشت پایدار و بسیاری از عوامل دیگر را کم و رفاه آبخیز نشینان را افزایش دهند.

کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: بطورکلی با انجام عملیات آبخیزداری می توان سفره های زمینی آب و پوشش گیاهی را تقویت و همینطور جلوی فرسایش خاک را گرفت و مانع جابجایی و حرکت مقدار رسوب از حوزه های آبخیز بالادست به پشت سازه های بزرگ مانند سدها شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا