بانک و بیمهطلا و ارز

دلیل رفت و برگشت سکه چه بود؟

بازار سکه و طلا در هفته جاری روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشت به طوری که عصر دیروز قیمت سکه تا ۵میلیون و ۲۵۰هزار تومان افزایش یافت که نشان دهنده افزایش ۵۷۰هزار تومانی سکه در عرض ۴روز بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سکه در نخستین روز پس از تعطیلات نوروزی هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید ۴میلیون و ۷۲۵ هزار تومان معامله شد و در روز سه شنبه به ۵۲۵ هزار تومان افزایش به ۵میلیون و ۲۵۰هزار تومان رسید که جهش بسیار زیادی محسوب می شود. 

رکودزنی نرخ سکه و طلا در هفته جاری آنچنان چشمگیر بود که شرایط قیمتی مهرماه ۹۷ را به خاطر می آورد که ناگهان قیمت ها به بیش از ۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده بود.

عده ای بر این باور بودند که افزایش قیمت جهانی در بالارفتن نرخ سکه و طلا موثر بوده اما نباید فراموش کرد که بازار ایران به شکل سنتی بیش از نرخ های جهانی تحت تاثیرافزایش قیمت نرخ ارز و به ویژه دلار قرار دارد و هرگونه نوسان جزیی در قیمت ارزهای خارجی می تواند منجر به افزایش فراوان قیمت در بازار سکه و طلا شود.

به طوری که در چند روز گذشته افزایش ۲۰۰ تومانی نرخ دلار منجر به افزایش حداقل ۱۰۰هزار تومانی قیمت سکه در بازار شد . 

۲۰فروردین را می توان نقطه رکوردزنی قیمت سکه در بازار به شمار آورد زیرا در این روز تحت تاثیر نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی و تحولات سیاسی، سکه تمام بهار آزادی تا عصر روز سه شنبه به ۵میلیون و ۲۵۰هزار تومان رسید. 

در حالی که رسیدن قیمت به رکورد مهر ۹۷ دور از انتظار نبود، خوشبختانه از نخستین ساعات شروع معاملات سکه و طلا در بازار ،‌قیمت ها سیر نزولی یافت و تعدیل شد. 

هیجان روز گذشته بازار امروز به حداقل رسید و سبب شد تا قیمت سکه به زیر ۵میلیون تومان  سقوط کند و باردیگر در کانال ۴میلیون تومانی قرار گیرد و به نرخ ۴میلیون و ۹۵۰ هزار تومان داد و ستد شود که نسبت به عصر دیروز کاهش ۳۰۰هزار تومانی قیمت سکه را به دنبال داشته است.

همان طور که گفته شد، کاهش قیمت دلار در بازار، سبب شد تا قیمت سکه و طلا به اصطلاح شکسته شود و قیمت به کف خود برسد.
 قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز امروز به ۴ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه نیز به ۲ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان و ربع سکه به یک میلیون و ۷۳۹ هزار تومان رسید . هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورده است . نرخ اونس در بازار جهانی به ۱۳۰۳.۷ دلار رسید.

اکنون تقاضا در بازار به دلیل افزایش عرضه متعادل شده است و به نظر می رسد در ساعات باقی مانده از روز، نوسانی در قیمت اتفاق نیافتد و ثبات قیمت ها در بازار همچنان حفظ شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا