بانکصنعت، معدن، تجارتصوت

بانک ها بزرگترین مانع تولید هستند

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: بانک ها با اعمال نرخ سود بالا در تسهیلات پرداختی به تولیدکنندگان بزرگترین مانع تولید در کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مجید نامی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با تاکید بر اینکه نرخ سود بالای تسهیلات بانکی مانع مقرون به صرفه شدن تولید شده است، افزود: تامین نقدینگی و مواد اولیه مهمترین دغدغه تولیدکنندگان پوشاک در سال ۹۸ است.

وی همچنین مهمترین مشکلات حوزه پوشاک را مربوط به قوانین کار، بیمه تامین اجتماعی، ارزش افزوده و غیره دانست و اظهارداشت: تولید پوشاک در کشور به صورت فصلی است و تولیدکنندگان باید برنامه ریزی کنند تا بتوانند مواد اولیه مورد نیاز را برای تولید به موقع تامین نمایند.

همچنین بخوانید

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ادامه داد: میزان مواد اولیه ای که در سال ۹۷ برای تولید پوشاک وارد کشور شده در مقایسه با سال ۹۶ کاهش چشمگیری داشته است.

وی با اعلام این خبر که در سال ۹۶ به مقدار ۲۶۰ هزار تن الیاف وارد کشور شده اما مقدار واردات این کالا در سال ۹۷ به ۲۰۰ هزار تن رسیده است، گفت: میزان واردات نخ نیز به نصف کاهش یافته است.

نامی در ادامه افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار دیر برای رفع مشکلات صنعت نساجی اقدام کرده که هیچ کدام از این اقدام ها به دلیل عدم همکاری بانک ها و یا مسکوت ماندن تصمیمات این وزارتخانه در بانک مرکزی به طور کامل عملی نشده است.

وی اظهارداشت: ایران در گذشته یکی از تولیدکنندگان بزرگ پنبه بوده اما به دلیل سیاست گذاری های غلط از میزان تولید این محصول کاسته شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ادامه داد: میزان تولید سالانه پنبه در گذشته ۱۵۰ هزار تن بوده که این میزان امروز به ۴۰ تا ۵۰ هزار تن کاهش یافته است.

وی در ادامه نبود حمایت از تولید پنبه را عامل کاهش تولید این محصول استراتژیک عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۶۰ هزار تن پنبه از خارج وارد می شود.

نامی ضمن اشاره به اینکه پنبه تولید داخل مرغوب نیست، افزود: بدون شک در صورت اعمال سیاست های صحیح و مقرون به صرفه کردن تولید مقدار تولید پنبه در کشور افزایش خواهد یافت.

وی با اعلام این مطلب که در گذشته ایران در زمینه تولید الیاف اکریلیک از تولیدکنندگان مطرح در سطح جهان بوده است، اظهارداشت: سالانه ۳۵ هزار تن از الیاف مدنظر در کشور تولید می شد اما طی دو سال گذشته شرکت تولیدکننده این محصول تعطیل شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد الیاف اکریلیک مورد نیاز کشور به مقدار ۱۵۰ هزار تن در سال از طریق واردات تامین می شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر تدابیر مناسبی در حوزه صنعت پوشاک و نساجی اندیشیده نشود مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد، گفت: بدست آوردن بازارهای صادراتی در حوزه پوشاک مهم است.

نامی ضمن اشاره به اینکه پوشاک ایرانی از نظر کیفیت و قیمت در بازارهای صادراتی قابل رقابت با رقبای قدرتمند است، افزود: طی سال گذشته به دلیل مشکلات ارزی و ممنوع شدن واردات پوشاک فضای بیشتری برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی به وجود آمد.

وی با بیان اینکه در فضای رقابتی تولیدکنندگان داخلی رشد می کنند، اظهارداشت: پوشاک ایرانی در بازار داخلی از نظر کیفیت و قیمت در مقایسه با محصولات خارجی از مقبولیت بیشتری برخوردار شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران یادآور شد: واقع مطلب اینکه در زمینه پوشاک طی چند سال گذشته اقدام های مطلوبی انجام شده و برندهای ایرانی با کیفیت بالاتری پا به عرصه گذاشته اند به طوری که هم اکنون برندسازی در این حوزه روبه گسترش است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا