خودروصنعت، معدن، تجارتصوت

ضرورت اصلاح رابطه خودروساز و قطعه ساز

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: بدون شک با اصلاح رابطه میان خودروساز و قطعه ساز قیمت تمام شده خودرو کاهش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  آرش محبی نژاد در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با تاکید بر اینکه رابطه میان خودروساز و قطعه ساز یک رابطه سنتی است، افزود: حباب قیمتی در بازار خودرو با اصلاح ارتباط میان این دو بخش از میان خواهد رفت.

وی همچنین اظهارداشت: علاوه براین اصلاح رابطه میان خودرو ساز و قطعه ساز سبب خواهد شد زنجیره تامین از مواد اولیه تا تولید و همینطور خدمات پس از فروش در کمترین زمان ممکن به انجام برسد.

همچنین بخوانید

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ضمن اشاره به اینکه افزایش قیمت تمام شده خودرو بیشتر به دلیل افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی است، ادامه داد: نزدیک شدن بیش از پیش خودروساز و قطعه ساز به یکدیگر از مزیت های مهم تحریم هاست.

وی همچنین گفت: همین مسئله سبب شده سیاست گذاران به این نتیجه برسند که رابطه سنتی میان خودروساز و قطعه ساز باید به وضعیت بهتری تبدیل شود.

محبی نژاد افزود: تبادل اطلاعات و حفظ رابطه برد – برد در صنعت خودرو میان خودروساز و قطعه ساز در شرایط جدید حاکم بر فضای کسب و کار این صنعت ایجاب می کند که سرعت عمل و ارتباط میان این دو با حفظ منافع مشترک به گونه دیگری باشد.

وی با بیان اینکه در صورت ادامه رابطه میان خودورساز و قطعه ساز به صورت سنتی تیم قطعه ساز و خودروساز نمی تواند تحریم شکن باشد، اظهارداشت: تنها صنعتی که بعد از نفت، گاز و پتروشیمی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته صنعت خودروسازی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: علاوه براین تنها بخش خصوصی کشور که در لیست تحریم ها قرار دارد صنعت قطعه سازی است.

وی ضمن اشاره به اینکه اتحاد و انسجام کلان در جامعه خودروسازی باید ایجاد شود تا حمله تحریم کنندگان که اشتغال کشور را نشانه رفته خنثی شود، گفت: پیشنهاد شده در سطح ملی یک کمیته راهبری در قالب اتاق فکر صنعت خودرو یا شورای سیاست گذاری صنعت خودرو فراتر از وزارتخانه و دولت میان ارکان حاکمیت ایجاد شود تا به سرعت تصمیم های فوری در این حوزه اتخاذ کند.

محبی نژاد با تاکید بر اینکه مصوبات کمیته و یا شورای سیاست گذاری صنعت خودرو باید برای همگان لازم الاجرا باشد تا بتوان تحریم ها را خنثی کرد، افزود: هم اکنون ۱۵ استان فعال در کشور دارای انجمن قطعه سازی هستند.

وی با بیان اینکه رابطه اصلاح شده جدید میان خودروساز و قطعه ساز به گونه ایست که منافع مشترک ایجاد می کند، اظهارداشت: بسته پنج گانه ای در این زمینه به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد شده که طبق آن در پنج حوزه قطعه ساز و خودروساز می توانند رابطه ای نزدیک با هم داشته باشند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: وزارتخانه مربوطه در مورد قراردادهای فی مابین خودروسازان و قطعه سازان نظراتی داشته که این نظرات ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با اعلام این خبر که خودروسازان تا حدود زیادی نظرات مدنظر را پذیرفته است، گفت: طبق نظر سیاستگذاران خودروساز نباید قطعه سازی کند.

محبی نژاد ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت های زیادی در مجموعه خودروسازان کشور قطعه سازی می کنند، افزود: بسیاری از شرکت های قطعه ساز زیر مجموعه خودروسازان می تواند به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی با بیان اینکه دولت و خودروساز باید از شرکت های خصوصی قطعه سازی حمایت کنند، اظهارداشت: بخش خصوصی سریعتر و با انعطاف بیشتر می تواند با تحریم ها مقابله کند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با تاکید بر اینکه نقش خودروساز در قطعه سازی باید به جای دخالت «راهبری» باشد، افزود: خودروسازی در ایران خصولتی و از نفوذ قابل توجه دولت در این حوزه سخن به میان آورد.

وی در پایان با اعلام اینکه مدیران خودروسازی از سوی دولت معرفی می شوند، یادآورشد: دولت بخشی از سهام صنعت خودروسازی را همچنان در اختیار خود دارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا