انرژی

مقامات عراقی این بار جدی هستند

ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه همکاری ایران و عراق در حوزه‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی وجود دارد و ایران همواره آمادگی خود را برای اینکه توانمندی‌هایش را در اختیار صنعت نفت عراق بگذارد اعلام کرده است. در این راستا نمایندگان دو کشور چندی پیش سند همکاری نفتی امضا کردند که چهار محور کلی داشت و کارشناسان آینده این تفاهم‌نامه‌ها را روشن می‌دانند و بر این باورند که عراقی‌ها این بار در اجرای تفاهمات نفتی با ایران جدی هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی، ثامر غضبان، وزیر نفت عراق چندی پیش برای بازدید و مذاکره با مقامات ایرانی به کشورمان آمد و پس از دیداری که با بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان داشت، اعلام شد دو کشور دربار توسعه مشترک میدان‌های نفت‌شهر و خرمشهر تفاهم کرده‌اند.

به طور کلی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق، توسعه مشترک میدان‌ها، بازسازی پالایشگاه‌های قدیمی عراق و ایجاد شبکه گازرسانی در این کشور مهم‌ترین تفاهم‌های دو طرف به شمار می‌رود. به گفته امیرحسین زمانی‌نیا – معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل – با توجه به ظرفیت‌های سرشار فنی و مهندسی صنعت نفت ایران، امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان به عراق وجود دارد، هم‌چنین با توجه به منحصربه‌فرد بودن ایران در توسعه حداکثری شبکه گازرسانی، استفاده از تجارب و ظرفیت‌های ایران برای ایجاد شبکه گازرسانی در عراق نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

همچنین بخوانید

زمانی‌نیا همچنین ابراز امیدواری کرد که خط لوله فرآورده‌های نفتی بین آبادان و بصره هم که سال‌های درازی است در مذاکرات بین ایران و عراق مطرح می‌شود، در آینده نزدیک اجرایی شود. وی به محورهای آموزشی نیز در توافق‌های دو طرف اشاره کرد و گفت: در این زمینه مقرر شده است گروهی از دانشجویان عراقی به تحصیل در رشته مهندسی نفت در دانشگاه تهران مشغول شوند.

در این راستا، سید حمید حسینی – دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق – در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که اگر تفاهمات انجام شده به توافق برسد، تحولی اساسی در روابط بین دو کشور ایجاد می‌شود، افزود: عراقی‌ها می‌توانند هم در بحث‌های فنی و مهندسی از توان ایران استفاده کنند و هم در بحث بازسازی پالایشگاه‌ها و گازرسانی به شهرهای عراق.

وی با بیان این‌که ایران و عراق می‌توانند در همه زمینه‌ها با یکدیگر همکاری کنند، اظهار کرد: در چند سال گذشته هیچگاه موفق نبودیم با عراقی‌ها همکاری کنیم و این تفاهمات بسیار می‌تواند راهگشا باشد.

این تحلیل‌گر ارشد حوزه انرژی با اشاره به توسعه مشترک میادین مشترک بین ایران و عراق گفت: بحث توسعه مشترک میادین مشترک زمان زیادی است که مطرح است اما هیچگاه اشتیاقی از طرف عراقی‌ها در این زمینه نشان داده نمی‌شد. ما اظهار علاقه می‌کردیم اما عراقی‌ها هیچوقت حاضر نبودند این کار را انجام دهند. به نظر می‌رسد این دولت، دولت قبل نیست. اگر امکان وجود داشته باشد، به نظر می‌رسد مقامات بالای عراقی این بار جدی هستند.

حسینی درباره مزایای توسعه مشترک میادین مشترک نفتی توضیح داد: برای این منظور شرکت بین‌المللی می‌تواند برای تأمین مالی پروژه حضور یابد تا هزینه دوباره انجام نشود. مطالعاتی که انجام می‌تواند برای هر دو کشور مورد استفاده قرار بگیرد. برای فروش محصول هم می‌توان به صورت مشترک اقدام کرد. سهم هر کس برای برداشت مشخص می‌شود. در واقع عملیات توسعه و بهره برداری مشترک صورت می‌گیرد و سرمایه گذاری دوگانه نخواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا