بورسفرابورس

مشاوران متخصص، مسیر سرمایه‌گذاری‌های بورسی را هموار می‌کنند

مدیرعامل فرابورس ایران:

 

مدیرعامل فرابورس ایران حضور فین‌تک‌های مشاوره‌ای را عامل توسعه جامعه سرمایه‌گذاران بورسی ارزیابی کرد و ورود تازه‌واردها را به این بازار از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری توصیه‌ای مفید برای آنها دانست.

 

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیر هامونی با اشاره به حضور کدهای تازه‌وارد در بازار سرمایه به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: بررسی‌های تحلیلی و آماری از وضعیت اقتصاد و بازار نشان می‌دهد که فعالیت سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه در بازه زمانی مورد نظر کاملا کارا و عقلایی بوده است؛ چرا که شاخص کل برایند تمام رقابت‌هایی است که میان خریداران و فروشندگان در بازار شکل می‌گیرد و احتمال این که عده‌ای جدیدالورود بخواهند یا بتوانند این جریان را تحت تاثیر قرار دهند، بسیار ضعیف و در حد صفر است.

وی متغیرهای کلان اقتصادی، صنعتی و شرایط فعالیت شرکت‌ها را بر روند حرکتی بازار سهام تعیین‌کننده و موثر خواند و خاطرنشان کرد: در بازار سهام همواره با نگاه به آینده تصمیم گرفته می‌شود و بر اساس شرایط حاکم بر صنایع مختلف خرید و فروش سهام صورت می‌گیرد، بنابراین نمی‌توان گفت که خرید یا فروش هیجانی یک عده می‌تواند موجب سقوط یا صعود یکباره شاخص شود.

مسیر عقلایی ورود سرمایه‌گذاران مبتدی به بازار از طریق ETFهاست

مدیرعامل فرابورس ایران در توصیه به علاقه‌مندان حضور در بازار سرمایه گفت: این که مردم بخواهند به صورت مستقیم وارد بورس شوند هیچ‌گاه توصیه نمی‌شود، بنابراین همواره از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند خواسته شده تا از طریق صندوق‌ها وارد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شوند.

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا عموم مردم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه می‌شوند، اظهار کرد: شاید سرمایه‌گذار یک پزشک، یک بازنشسته، یک نظامی و… باشد، اما پس‌اندازی دارد که می‌خواهد آن را در بورس سرمایه‌گذاری کند، در این حالت بهترین راه ورود به بورس برای حفظ سرمایه اولیه او ،از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ETFهاست.

هامونی تصریح کرد: چنانچه افراد بخواهند مستقیما به بازار سرمایه ورود کنند شاید به دلیل مشغله کاری که در حوزه تخصصی خود دارند، کمتر به اخبار و مسائل بازار سرمایه اشراف داشته باشند، بنابراین به دلیل مجهز نبودن آنان به دانش و سواد مالی لازم این مساله می‌تواند در میان‌مدت و یا در بلندمدت باعث هدر رفت منابع مالی و سرمایه آنان شود.

فین‌تک‌های مشاوره‌ای می‌توانند موثر باشند

این مقام مسئول در فرابورس ایران حضور فین‌تک‌های مشاوره‌ای را در کنار سرمایه‌گذاران، حرکتی موثر در زمینه جذب هرچه بهتر آن‌ها به بازار سرمایه دانست و گفت: در حال حاضر مشاوران سرمایه‌گذاری یا همان روبوادوایزرهایی را داریم که نوعی فین‌تک هستند و از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی یا تحت ویندوز یا وب با اندازه‌گیری ذائقه و درجه ریسک‌پذیری یا ریسک‌گریزی سرمایه‌گذار بر اساس تکنولوژی‌های روانشناسی به آنها پورتفوی مناسب را پیشنهاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه این مشاوران سرمایه‌گذاری در واقع ماشین‌هایی هستند که می‌توانند به کمک انسان بیایند و در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری به افراد کمک کنند، گفت: در نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۹ در فین‌استارزپلاس که یکی از رویدادهای تخصصی فین‌استارز به شمار می‌رود از استارت‌آپ‌هایی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند خواسته‌ایم ضمن حضور در این رویداد، محصولات و خدمات خود را برای علاقه‌مندان ارائه کنند.

اخذ مشاوره برای بورسی شدن کافی نیست

مدیرعامل فرابورس ایران کسب مشاوره از شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری یا روبوادوایزرها را برای ورود مستقیم سرمایه‌گذاران به بورس ناکافی دانست و گفت: هر چند که دریافت این نوع مشاوره‌ها می‌تواند مسیر فعالیت را برای سرمایه‌گذاران روشن‌تر کند، اما برای ورود مستقیم به بورس کافی نیست؛ چرا که سرمایه‌گذاری در بورس علاوه بر دریافت اطلاعات، معیارها و توانمندی‌های دیگری را نیز می‌طلبد که فرد برای ورود به بازار سرمایه باید خود را مجهز به آنها کند.

این مقام مسئول در فرابورس ایران ورود به بازار سرمایه از طریق افراد حرفه‌ای را راهکار دیگری برای سرمایه‌گذاری در بورس عنوان کرد و افزود: همواره می‌توان در کنار یک فرد حرفه‌ای و قابل اعتماد، قدم‌های نخست در سرمایه‌گذاری را برداشت و این در حالی است که در حال حاضر حرفه‌ای‌ترین و قابل اعتمادترین ابزار ما برای مدیریت ثروت و مدیریت منابع مردم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

سال ۹۷ با رشد ۱۰۶ درصدی آیفکس پایان یافت

امیر هامونی در تشریح عملکرد فرابورس در سال ۹۷ نیز گفت: سال گذشته شاهد رشد قابل توجه در رونق معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بودیم به طوری که فقط بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس معامله شده که این رقم نسبت به سال گذشته ۱۵۷ درصد رشد داشته است و این نشان می‌دهد که برخی مردم از طریق فاندها به بورس ورود می‌کنند.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به رشد قابل توجه شاخص فرابورس در سال گذشته نیز خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ عدد شاخص فرابورس به ۲۲۵۸ واحد رسید که نسبت به ابتدای سال ۹۷ رشد ۱۰۶ درصدی آیفکس را رقم زد. در این میان ارزش معاملات فرابورس نیز در سال ۹۷ بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۹ هزار میلیارد بوده، رشد ۷۱ درصدی را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه ارزش بازاری فرابورس در این مدت به عدد قابل ملاحظه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسید، افزود: این میزان، نشان از رشد ۷۵ درصدی ارزش بازاری فرابورس دارد.

به گفته وی پذیره‌نویسی انواع صکوک به ارزش ۸۶۰۰ میلیارد تومان، پذیرش اسناد خزانه اسلامی در ۲۲ نماد به ارزش ۳۴ هزارمیلیارد تومان، انجام ۱۵ عرضه اولیه سهام و نیز انتقال دو نماد پتروشیمی خراسان و بورس کالا از فرابورس ایران به بورس تهران از دیگر عناوین عملکردی فرابورس ایران در سال گذشته به شمار می‌روند.

فرابورس برای سال ۹۸ چه برنامه‌هایی دارد؟

مدیرعامل فرابورس ایران اولویت اصلی برنامه‌های پیش روی این رکن بازار سرمایه را برای سال ۹۸ توسعه تکنولوژی عنوان کرد و افزود: این اولویت تنها شامل ارتقای سامانه‌های معاملاتی نخواهد بود و توسعه تکنولوژی‌ها را در حوزه سامانه‌های نظارتی نیز شامل می‌شود.

وی با ابراز امیدواری از بهبود روبه‌های مقرراتی بازار SME گفت: با کمک و همکاری سازمان بورس، در حوزه بازار SME و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند اتفاقات خوبی رخ دهد و با ریل‌گذاری مقرراتی در این بازار زمینه بهبود فرایندها و رشد و توسعه بازار شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق جذب شرکت‌های SME  و دانش‌بنیان فراهم شود.

هامونی در نهایت توجه به بحث حاکمیت شرکتی و ارتقای آن را از دیگر برنامه‌های در دست انجام فرابورس در سال جدید خواند و اظهار کرد: این مساله یکی از مهمترین حوزه‌هایی است که برای بهبود آن تلاش خواهیم کرد، همچنین ترویج و توسعه فرهنگ سهامداری که همچون گذشته در برنامه‌های پیش روی سازمان بورس و فرابورس قرار دارد نیز در سال ۹۸ دنبال خواهد شد.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا