امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افزایش ۲ تا ۲.۵ درصدی سطح زیرکشت گندم

مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال سطح زیرکشت گندم در کشور نسبت به سال گذشته ۲ تا ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  اسمعیل اسفندیاری پور در گفتگو با رادیو اقتصاد وضعیت تولید گندم در کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: امسال نیز همانند سه سال گذشته تمامی گندم مورد نیاز کشور بصورت داخلی تامین و از نظر خود اتکایی هم در سال پیشرو هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی همچنین اظهارداشت: برآوردها حاکی از اینکه امسال میزان تولید گندم درکشور از سال گذشته بیشتر است.

مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: شکر خدا از نظر پراکنش و مقادیر بارندگی شرایط امسال بسیار مطلوب بوده است.

همچنین بخوانید

وی در ادامه ضمن اشاره به وجود چهار میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم دیم در کشور افزود: کم و کسری که امسال در استان های گلستان و خورستان دراثر سیل اتفاق افتاده با عملکرد مطلوب مناطق دیم به سبب بارندگی های مناسب بطور حتم جبران خواهد شد.

اسفندیاری پور با اعلام وضعیت تولید گندم در کشور مطلوب است، اظهارداشت: کار برداشت این محصول راهبردی نیز اکنون در اقلیم های گرم و خشک کشور مانند استان سیستان و بلوچستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج) و جنوب خوزستان آغاز شده است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: دولت امسال ۳۱ درصد قیمت خرید گندم را نسبت به سال گذشته افزایش داده است.

مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: قیمت خرید تضمینی گندم طی سال گذشته به ازای هرکیلو یک هزار و ۳۰۰ تومان بود که امسال با قیمت پایه افت چهار درصد مفید و یک درصد غیر مفید به یک هزار و ۷۰۰ تومان برای گندم نان و با همان درصد افت برای گندم دوروم یک هزار و ۷۷۰ تومان تعیین شده است.

وی اظهارداشت: فاصله قیمت گندم دوروم طی سال گذشته با قیمت گندم نان ۳۰ تومان در هر کیلوگرم بود که امسال این تفاوت به ۷۰ تومان رسیده است.

اسفندیاری پور با اعلام اینکه امسال قیمت گندم دوروم ۷۰ تومان از قیمت گندم نان بیشتر است، گفت: گندم دوروم برای تولید ماکارونی استفاده می شود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در استان های گلستان و خوزستان بخشی از مزارع گندم در اثر سیل دچار آسیب شده است.

مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: میزان دقیق خسارت ها هنوز مشخص نشده اما بر آوردهای اولیه حاکی از آسیب ۱۶۵ هزار هکتاری مزارع گندم در این دو استان حکایت دارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا