بورسفرابورس

رونق معاملات در تمام بازارهای فرابورس ایران

در هفته منتهی به ۲۳ فروردین‌ماه ۹۸ رقم خورد؛

معاملات فرابورس ایران در هفته منتهی به ۲۳ فروردین‌ماه در حالی ادامه یافت که در مقیاس هفتگی شاخص کل ۶۵ واحد رشد کرد و متغیرهای حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات کل بازارهای فرابورس افزایش یافت.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران، هفته جاری شاهد معاملات جدی بورس‌ها پس از دو هفته نیمه تعطیل آغاز سال جدید بودیم که طی این هفته در فرابورس دادوستد ۵ ‌هزار و ۶۰۸ میلیون ورقه بهادار در ۷۷۴ هزار دفعه به ارزش ۲۳ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال رقم خورد و به این ترتیب افزایش چشم‌گیر حجم و ارزش معاملات به ثبت رسید.

سهامداران در ۵ روز کاری هفته‌ای که سپری شد به ترتیب در بازارهای اول و دوم ۴۵۴ و ۲۵۲۱ میلیون سهم را به ارزش یک هزار و ۴۰۱ و ۸ هزار و ۹۷ میلیارد ریال معامله کردند که حاکی از رشد ۱۷۷ و ۲۷۱ درصدی حجم معاملات این دو بازار بود. ارزش دادوستدها در بازارهای اول و دوم نیز به ترتیب ۲۵۷ و ۱۸۰ درصد افزایش یافت.

معامله‌گران سهام همچنین به جابه‌جایی ۲۵۱۶ میلیون سهم در ۳۰۴ هزار نوبت دادوستدی در بازار پایه اقدام کردند که این حجم از مبادلات ارزش ۶ هزار و ۴۷۶ میلیارد ریالی را به ثبت رساند و از این رو حجم و ارزش دادوستدی این بازار بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافت.

در همین حال بازار ابزارهای نوین مالی از معامله ۱۱۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷ هزار و ۳۵۲ میلیارد ریال میزبانی کرد. به تفکیک ابزارهای معاملاتی در این بازار، اوراق بدهی به میزان ۶ میلیون ورقه به ارزش ۵ هزار و ۵۳۹ میلیارد ریال دست به دست شد.

همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله شاهد جابه‌جایی ۱۱۰ میلیون ورقه به ارزش ۱۶۸۱ میلیارد ریال بودند. علاوه بر این ۲۶۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۱۳۲ میلیارد ریال طی این هفته خریدوفروش شد.

بررسی دادوستدهای فرابورس در روزهای گذشته نشان می‌دهد یکشنبه ۱۸ فروردین‌ماه بالاترین حجم معاملات به میزان ۱۳۲۷ میلیون ورقه بهادار را به خود اختصاص داده و بیشترین ارزش مبادلات این هفته مربوط به چهارشنبه بیست‌ویکم این ماه به میزان ۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال بوده است.

از سوی دیگر نگاهی به صنایع فرابورسی نشان می‌دهد که ۱۹ درصد از کل ۱۵ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و  SMEبه گروه فلزات اساسی اختصاص یافته است.

جایگاه‌های دوم تا چهارم از نظر ارزش مبادلاتی نیز به گروه‌های محصولات شیمیایی؛ انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و زراعت و خدمات وابسته به ترتیب با ۱۲، ۸ و ۵ درصد از ارزش کل تعلق گرفت.

به موازات روند رو به رشد معاملات در تمام بازارهای فرابورس ایران، شاخص کل فرابورس نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل ۶۵ واحد صعود کرد و در سطح دو هزار و ۴۷۰ واحدی قرار گرفت. بدین ترتیب آیفکس با ثبت عملکرد مثبت در هفته منتهی به ۲۳ فروردین‌ماه، بازدهی خود را از ابتدای سال ۹۸ به ۹ درصد رساند.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا