انرژی

اعتراض اکسون به نفت سمی دولت آمریکا

شرکت اکسون موبیل از این که بخشی از نفت خریداری شده از ذخایر نفت استراتژیک دولت آمریکا حاوی سطح بالای ماده سمی سولفید هیدروژن است، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اکسون موبیل جدیدترین شرکت آمریکایی است که درباره نفت آلوده ذخایر اضطراری آمریکا شکایت می‌کند.

وزارت انرژی آمریکا این ادعاها که نهاد مذکور مکرراً نفت آلوده به سطح خطرناکی از سولفید هیدروژن را فروخته، منکر شده است اما اذعان کرده که حدود یک میلیون دلار برای پاکسازی یک محموله آلوده برای شرکت پتروچاینا پرداخت کرده است. وزارت انرژی آمریکا به بلومبرگ گفت: ممکن است بررسی شرکت‌ها درست نبوده باشد یا آلودگی در زمان انتقال محموله از ذخایر نفت استراتژیک روی داده باشد.

همچنین بخوانید

اکسون موبیل نخستین شرکتی نیست که درباره سطح بالای ماده سمی سولفید هیدروژن شکایت می‌کند. رویترز سال گذشته گزارش کرده بود که شرکت شل، گروه مک کواری و بازوی بازرگانی آمریکایی شرکت پتروچاینا نگرانی‌هایی نسبت به وجود مواد سمی در نفت دولت آمریکا مطرح کرده‌اند.

جدا از این که سطح بالای ماده سمی سولفید هیدروژن، تجهیزات پالایشگاهی را دچار پوسیدگی می‌کند، برای انسان‌ها نیز خطرناک است و طبق اعلام اداره سلامت و ایمنی شغلی آمریکا، اثرات بسیاری حتی در سطوح تراکم اندک دیده شده است. این تأثیرات از سردرد یا سوزش چشم تا اثرات جدی‌تری مانند از دست دادن هوشیاری و مرگ را دربرمی گیرد.

مهندسان شیمیایی به بلومبرگ اظهار کرده‌اند که آلودگی احتمالی ذخایر نفت استراتژیک ممکن است زمانی روی داده باشد که نفت دارای سولفور بالا که سال‌ها پیش در مخازن قرار گرفت، با نفتی مخلوط شده که اخیراً اضافه شده است یا ممکن است باکتری در مخازن رشد کرده و سولفور موجود در نفت ترش را به سولفید هیدروژن تبدیل کرده است.

ذخایر نفت استراتژیک در دهه ۱۹۷۰ پس از تحریم نفتی عربی و به وجود آمدن بحران سوخت در آمریکا ایجاد شد و مجموعاً ۶۴۹.۱ میلیون بشکه نفت تا پنجم آوریل سال ۲۰۱۹ داشت که شامل ۲۵۴.۶ میلیون بشکه نفت شیرین و ۳۹۴.۵ میلیون بشکه نفت ترش است.

نگرانی‌های جدید در مورد کیفیت ذخایر نفت استراتژیک ممکن است نقش این ذخایر اضطراری در برابر کمبود احتمالی نفت ترش را به خطر بیاندازد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا