بورسفرابورس

رشد ۱۶۰ درصدی ارزش معاملات هفتگی فرابورس ایران

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، فرابورس ایران در هفته یازدهم سال جاری ضمن عرضه اولیه سهام یک شرکت ریلی و پذیره‌نویسی اوراق اجاره ماهان، ارزش معاملات فرابورس ایران رشد ۱۶۰ درصدی را تجربه کرد.
داد و ستدهای این هفته فرابورس در شرایطی به پایان رسید که ۳ میلیون و ۲۶۴ هزار ورقه بهادار در ۱۵۷ هزار نوبت به ارزش ۱۱ هزار و ۸۲۴ میلیارد ریال در بازار فرابورس مبادله شد.

این وضعیت نشانگر رشد ۱۴۵ درصدی حجم و رشد ۱۶۰ درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته پیشین است.

در نخستین روز هفته، عرضه اولیه ۵ درصد از سهام شرکت حمل و نقل ریلی پارسیان با کشف قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ ریال انجام شد. نماد این شرکت ۱۰۰ میلیارد ریالی در بازار دوم فرابورس درج شده است.

در روز یکشنبه، اوراق اجاره ماهان با تقاضایی بیش از ۱۶ برابر اوراق عرضه شده در فرابورس ایران پذیره‌نویسی شد.

با پذیره‌نویسی اوراق اجاره ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریالی شرکت هواپیمایی ماهان، تامین مالی جهت خرید ۲ فروند هواپیمای ایرباس صورت گرفت.

بر پایه این گزارش، در بازار اول ۱۹۳ میلیون ورقه بهادار طی این مدت مورد معامله قرار گرفت و ارزش آن به ۴۳۷ میلیارد ریال رسید و در بازار دوم نیز ۴۳۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک میلیارد و ۲۵۷ میلیون ریال داد و ستد شد که از رشد ۵۵ درصدی حجم و ۷۵ درصدی ارزش معاملات بازار اول و همین طور افت ۱۰ درصدی حجم و یک درصدی ارزش معاملات بازار دوم حکایت دارد.

از سوی دیگر، حجم معاملات بازار پایه ۳ درصد کاهش یافت اما ارزش معاملات این بازار با رشد ۳۵ درصدی معادل یک هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال شد.

همین طور، حجم و ارزش معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی در این هفته با رشد ۲۹ و ۱۲۷ درصدی روبرو شد، به طوری که خرید و فروش ۴۶ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۴ هزار و ۹۸۵ میلیارد ریال را به ثبت رساند. ۴۱ میلیون ورقه از مجموع اوراق معامله شده در این بازار مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله(ETF) بوده است.

گروه فلزات اساسی در مدت یاد شده با در اختیار داشتن ۱۹ درصد از معاملات بازار سهام، در صدر صنایع پیشرو قرار گرفت؛ گروه بانک‌ها سهم ۱۴ درصدی از معاملات داشت و گروه فرآورده‌های نفتی با معاملاتی به ارزش ۲۲۷ میلیارد ریال رده سوم را به خود اختصاص داد.

این گزارش حاکی است، بیشترین حجم معاملات روزانه در هفته یازدهم سال ۹۵ به میزان یک میلیارد و ۳۲۶ میلیون سهم در روز سه‌شنبه به ثبت رسید و بالاترین ارزش معاملات روزانه با رقمی معادل ۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال در روز یک شنبه رقم خورد.

آیفکس در روز چهارشنبه با ۳ واحد افت نسبت به مدت مشابه هفته پیش، به ۸۱۵ واحد رسید. ارزش بازار فرابورس هم ضمن افت ۰.۵ درصدی، عدد ۹۵۶ هزار و ۲۶ میلیارد ریال را نمایش داد که ۴۶ درصد از این رقم مربوط به بازار دوم و ۱۲ درصد آن مربوط به بازار اول بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا