امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خودکفایی در گوشت گاو با پرورش گاوهای دو منظوره

 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با اختلاط نژادهای کم تولید با گاوهای دو منظوره به تولید گوشت بیشتر دست خواهیم یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران در گفتگو با برنامه ارمغان طبیعت گفت: گاوهای دو منظوره در مقایسه با نژادهای دیگر منجمله نژاد هلشتاین از رشد سریع تری برخوردار هستند از این رو با اختلاف نژاد این گاوها با سایر گاوهای بومی می‌توان به خودکفایی در حوزه گوشت دست یافت.

همچنین بخوانید

مقدسی از استقبال دامداران در چند سال گذشته از این نژاد خبر داد و افزود: در چهار سال گذشته به توصیه وزارت جهاد کشاورزی ، مرکز اصلاح نژاد دام و طیور مبادرت به تلقیح اسپرم های وارداتی با گاوهای داخلی نمود که در نتیجه گوساله های متولد شده در مقایسه با گوساله های نژاد هلشتاین سنگین تر بودند.

وی افزود: به عنوان مثال گوساله‌های دو منظوره در ۱۶ ماهگی که در شرایط و محیط مساوی با گوساله های هلشتاین رشد کردند ۲۰۰ کیلو بیشتر وزن داشتند و با این روش می‌توان زمان پرورش گوساله ها را از ۴ تا ۶ ماه کاهش دهیم.

احمد مقدسی یکی از مزیت‌های دیگر نژاد های دو منظوره را مقاوم بودن آنها نسبت به بیماری ذکر کرد و کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان را حاصل از این مقاومت دانست.

وی صرفه اقتصادی را یکی از عوامل ترغیب پرورش دهندگان گاوهای دو منظور دانست و افزود: معمولاً گوساله ها هرچه زودتر کشته شوند میزان چربی کمتر و گوشت سالم تری دارند. از این رو وقتی نژادهای دو منظوره که در ۱۱ ماهگی روانه بازار می شوند چربی کمتری دارند و موجب می شود قیمت گوشت ارزانتر ارائه شود.

وی در خصوص شیردهی گاو های دو منظوره گفت: مقدار شیردهی در این نوع گاوها کمتر از گاو های بومی است ولی پروتئین و چربی شیر این گاو ها بسیار بالاست که ما را از واردات چربی حیوانی همچون کره بی نیاز می نماید.

برنامه “ارمغان طبیعت” کاری از گروه کشاورزی به تهیه کنندگی شهرام جهانبازی ساعت ۱۳:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه تقدیم شنوندگان می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا