امور زیربناییتعاون و اشتغال

نرخ بیکاری ۱۲ درصد شد

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال ۹۷، با رشد ۰.۱ درصدی به ۱۲ درصد رسیده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار سال ١٣٩٧ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال ١٣٩۶، ٠.١ درصد افزایش یافته است.

در سال ١٣٩٧، ۴۰.۵ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩۶)، ٠.۴ درصد افزایش یافته است.

نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ۲۵.۱ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات سالانه‌ی نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢٩ ساله نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال قبل هیچ گونه تغییری نیافته است.

تعداد شاغلین در سال ١٣٩٧ به ٢٣٨١٣٠۴۵ نفر رسید که نسبت به سال گذشته ۴۶٣٩٢٨ نفر افزایش یافته است. نسبت اشتغال در سال ١٣٩٧ به ۳۵.۶ درصد رسید که نسبت به سال ١٣٩۶ افزایش ٣.٠ درصد افزایش داشته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٧، ۱۰.۸ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٨.٣ درصد از شاغلان ١٠ ساله و بیش‌تر، ۴٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٧، بخش خدمات با ۵۰.۳ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٢.٠ درصد و کشاورزی با ١٧.٧ درصد قرار دارند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا