صنعت، معدن، تجارت

تشکیل وزارت بازرگانی مردود است

طرح تفکیک وزارت صنعت کاملاً مردود است. تشکیل وزارت بازرگانی زمینه‌ساز افزایش هزینه‌ها و ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی ساری درباره اصرار دولت بر تفکیک وزارت­خانه صمت به دو وزارتخانه صنعت، معدن و وزارتخانه بازرگانی و توسعه تجارت گفت: این موضوع قبلا در کمیسیون های تخصصی مطرح و به دلایل عدیده‏ای رد شد. نمی‏دانم چرا دوباره دولت و عده‏ای از نمایندگان به تفکیک این وزارتخانه اصرار دارند. در حالی که این کار نه تنها باعث حل معضلات حوزه بازرگانی نمی‏شود، بلکه سبب بزرگ شدن دولت، افزایش هزینه‏های جاری و عدم هماهنگی بین وزارت بازرگانی و سایر قسمت‏های وزارت صنعت خواهد شد.

وی افزود: بنابراین این موضوع کاملا مردود است و مطمئن باشید نه تنها خودم بلکه پیش بینی می‏کنم این طرح با قاطعیت در مجلس رد می­شود.

نوسانات ارزی عامل نابسامانی‌های بازر است

ساری درباره راهکارهای مدیریت تنظیم بازار اظهار داشت: یکی از مواردی که بازار را دچار تلاطم کرد نوسانات شدید ارز بود ولی غیر از ارز فاکتورهای دیگری هم دچار نوسان بودند. اگر ارز بنا به دلایلی دچار نوسان می‏شود دلیل ندارد که تصمیمات در درون ساختار یک وزارتخانه‏ هم درگیر نوسان شود. بنابراین وزارتخانه های مرتبط باید با کار کارشناسی اقدام به تصمیمات ویژه‏ای کند و در اصل از تکرار یا تصمیم‏گیری مجدد اجتناب کند.

وی ادامه داد: وجود تصمیمات متعدد سبب نوسانات در بازار خواهد شد. برای مثال زمانی تولیدکنندگان به مواد اولیه نیاز داشتند، قیمت رسمی ارز حدود ۶ هزار تومان بود اما به تولیدکنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی می­دانند. ولی وقتی تفاوت میان قیمت ارز دولتی و ارز بازار زیاد شد، زمانی که تولیدکننده بنا به این تفاوت اقدام ثبت سفارش و واردات مواد اولیه کرد. اما هنوز کالای خود را دریافت نکرده بود، چون دچار تغییر شدید ارزی شدیم. دولت بخشنامه زد و گفت تولیدکنندگان باید به فلان نرخ تسویه حساب کنند. غافل از اینکه اگر تولیدکننده با همان نرخ آزاد مواد اولیه وارد می‏کرد برای او خیلی به صرفه‏تر بود تا اینکه بخواهد این ما به التفاوت را بدهد!

تولید و بازرگانی نیازمند مدیریت و تصمیمات واحد هستند

نماینده مردم اهواز خاطر نشان کرد: تغییر در تصمیمات نه تنها بازی با روح و روان صنف­های مختلف بود بلکه اثر خود را در بازار می­گذاشت. بنابراین نوسانات ارز نمی‏تواند به خودی خود در فاکتور بازار موثر باشد بلکه نوسانات در تصمیم‏گیری هم در این مساله دخیل است. این موضوع ثابت می­کند ما نباید وزارت بازرگانی را از سایر قسمت‏ها جدا کنیم بلکه بایستی آن­ها را در کنار یکدیگر داشته باشیم و تصمیمات واحدی برای این موضوعات بگیریم.

 

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا